Gevlochten carbonwielen voor Porsche 911 Turbo S

Porsche biedt begin 2018 lichtgewicht wielen van gevlochten carbonfiber aan als optie voor de 911 Turbo S Exclusive Series. Deze 20 inch wielen zijn 8,5 kilogram lichter dan standaard lichtmetalen wielen.

De carbonwielen betekenen een gewichtsreductie van zo’n 20 procent, maar er zijn volgens Porsche nog meer voordelen aan de nieuwe carbonwielen voor de 911 Turbo S. Zo zijn ze ook 20 procent sterker dan de standaard wielen. Doordat het gewicht vermindert volgen de banden het wegoppervlak beter en worden lengte- en dwarskrachten beter geabsorbeerd. Lagere roterende massa’s zorgen bovendien voor beter acceleratie- en remgedrag. Kortom: de rijprestaties zijn ook beter dan met gewone lichtmetalen wielen.

Carbonfiber

Het centrale deel van het wiel wordt gemaakt van carbonvezelmatten. Meer dan tweehonderd componenten worden daarvoor op maat gesneden en samengevoegd. Door het vlechten van carbonvezels komt het velgbed tot stand. Aansluitend wordt het centrale deel in het velgbed gevlochten. Het wiel wordt vervolgens met hars geïmpregneerd en onder hoge druk en bij hoge temperaturen gehard. Ten slotte wordt de wielmoer ingevoegd en krijgt het wiel een beschermende laklaag.

Productie

Vlechten heeft belangrijke voordelen vergeleken met de traditionele fabricagemethode, waarbij vooraf geïmpregneerde carbonvezelmatten worden gebruikt. Zo wordt de materiaalstructuur van het carbon duidelijk dichter en compacter. Dat vertaalt zich in extra stijfheid. Door de efficiënte inzet van materialen blijft er ook nog eens minder afval over. In het nieuwe wiel is in totaal 18 kilometer carbonvezel verwerkt. Dit komt overeen met acht vierkante meter carbonvezelmat.

Productieproces

Video

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2954 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters