Een glanzende toekomst voor het autobedrijf

“Ik heb ongelooflijk veel vertrouwen in de toekomst van het onafhankelijke autobedrijf en ik heb ongelooflijk veel vertrouwen in u, als onafhankelijke, zelfstandige ondernemer.” Die bemoedigende woorden sprak Gerard ten Buuren deze week als voorzitter van de Bovag-afdeling Onafhankelijke Autobedrijven tijdens het jaarcongres van de afdeling.

Ten Buuren memoreerde even: de regering in Nederland zet in op een volledig elektrische nieuwverkoop in 2030. “Op dat moment bestaat ons wagenpark nog altijd uit 8 miljoen auto’s met een verbrandingsmotor. Die moeten allemaal onderhouden worden. En zelfs vanaf 2030 duurt het nog twintig jaar voordat het hele wagenpark elektrisch is.”

Duurzaamheid

Hoewel we dus nog lang niet van de verbrandingsmotor af zijn, heeft Ten Buuren ook oog voor duurzaamheid. “Wij zijn ook niet gek. Natuurlijk moet de CO2-uitstoot naar beneden. Dat betekent dat we moeten kijken naar oplossingen om de huidige brandstoffen schoner te maken. Wat diesels betreft proberen we altijd een heel realistische geluid te laten horen. Feit is dat er ook dit jaar weer heel weinig nieuwe diesels zijn verkocht. De diesel zit nu eenmaal in het verdomhoekje. Daar kun je van alles van vinden, maar het is wel een feit. Realiteit is ook dat we bijna 1 miljoen diesels in Nederland hebben, meer dan 10 procent van het wagenpark. Ook die moeten allemaal onderhouden worden en ik denk dat u dat allemaal kunt, dus houd u daar dan ook mee bezig.”

Kracht

Ten Buuren prees vervolgens de kracht van de verzamelde autobedrijven om hun vermogen om zich steeds weer aan te passen aan veranderende omstandigheden. “Ook de afgelopen periode heeft u dat weer bewezen. Het betekent wel dat u keuzes moet maken. Autofabrikanten willen steeds meer invloed krijgen op de verkoop, steeds meer direct contact met de berijder. Dat betekent dat steeds meer dealerbedrijven een soort afleverpunt worden van nieuwe auto’s. Die trekken zich steeds meer terug rond de steden. Dat biedt daarbuiten volop kansen voor bedrijven die heel dicht bij de mensen staan, die weten wat hun klanten willen. Daarbij is er wel sprake van een zekere overcapaciteit.”

Import

Een belangrijke rol ziet Ten Buuren weggelegd voor de onafhankelijke import, ook wel parallelimport genoemd. “Die groeit de laatste jaren hard en is nu bijna net zo groot als het aantal nieuw verkochte auto’s. Zorg dus dat u aansluiting vindt bij bedrijven die daar goed in zijn. Wij zijn nu eenmaal een handelsvolk; we halen de auto’s waar ze te koop zijn. Het is ook veel makkelijker vissen in een grote vijver als Europa, dan in een kleine vijver in Nederland.”

Evenzo is de export van groot belang, omdat Nederlandse auto’s nu eenmaal goed onderhouden zijn, we een goed wegennet hebben en een deugdelijke periodieke keuring. “Auto’s met hoge kilometerstanden die we in Nederland niet kwijt kunnen, vinden makkelijk hun weg in het buitenland.”

Lease

Daarnaast ziet Ten Buuren dat leasemaatschappijen zich steeds meer oriënteren op onafhankelijke autobedrijven en de rol van leasemaatschappijen zal eerder toenemen dan afnemen. Dus ook daar ziet Ten Buuren kansen voor het onafhankelijke autobedrijf. “Wilt u daarin mee? Dat betekent dat de klantrelatie niet meer het belangrijkste is. Het betekent ook dat u concessies zult moeten doen in prijs en dat u wellicht de keuze zult moeten maken voor een garageconcept dat heel goed bij de leasemarkt past.”

Uiteraard zal ook de werkplaats en de kennis van de medewerkers up-to-date moeten zijn. “Dat betekent dat u misschien de keuze moet maken u te specialiseren of samen te werken met collega’s. Maak een plan, samen met uw medewerkers.”

Kostenstijging

Ten Buuren sprak ook zijn zorgen uit over de stijgende kosten van het autobedrijf, met name de kosten voor energie. “De meeste van u hebben twee goede jaren achter de rug, maar dat is geen automatisme. Kijk naar uw werkplaats, naar uw uurloon. Sommige bedrijven hebben al vijf jaar hun uurloon niet aangepast, terwijl om ons heen alles duurder is geworden.”

Tot slot sprak Ten Buuren het vertrouwen uit in de ondernemersgeest van het autobedrijf. “We leven in een enerverende tijd en er verandert veel. Er zijn dingen waar we geen invloed op hebben en dingen waar we wel invloed op hebben. U als ondernemer weet over het algemeen heel goed waar u invloed op kunt hebben en de resultaten komen u dan ook toe.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3578 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.