Golf, 3-serie en Polo meest gevraagde occasion

Blijkens het jaarlijkse Europe Report van Autoscout24 is in Nederland de Volkswagen Golf de meest gevraagde occasion. Op twee en drie staan de BMW 3-serie en Volkswagen Polo. Meest gezochte merken in ons land zijn achtereenvolgens Volkswagen, Renault, Mercedes-Benz, Audi en Ford.

Op Europese schaal is de BMW 3-serie de populairste tweedehands personenwagen – voor het elfde jaar op rij. De rest van de modellen top-vijf is volledig Duits: VW Golf, Mercedes-Benz C-klasse, BMW 5-serie en Audi A4. Ondanks de populariteit van BMW 3-serie is de prijs afgelopen jaar in Europa met 7.6 procent gedaald, naar gemiddeld 16.124 euro. De prijs van de Golf bleef stabiel (15.638 euro, -0,2%), die van de C-klasse steeg met 2,3 procent naar gemiddeld 23.665 euro.

Liefst zwart

De database van  Autoscout24 vergelijkt vraag en aanbod van meer dan twee miljoen occasions in zeven Europese landen. Dat gaat op merk, model, prijs en kleur. Met 29% van alle zoekopdrachten blijft zwart de meest gewilde tint voor een occasion. Hierna volgen grijs (19,7%), wit (15,2%), zilver (11,5%) en blauw (11,4%). In Nederland staat niet zilver, maar rood in de top vijf populairste kleuren met 5,4 procent van de zoekopdrachten.

Elektrische occasion

Europese automobilisten die een tweedehands elektrisch model willen rijden zoeken het vaakst naar een Hyundai Ioniq (gemiddelde vraagprijs: 32.895). De Nissan Leaf en Renault ZOE blijken eveneens gewild.

Top tien populairste elektrische occasions Europa (+ gemiddelde vraagprijs)

1 Hyundai Ioniq 32.895
2 Nissan Leaf 23.819
3 Renault ZOE 14.959
4 Peugeot iOn 14.708
5 Smart fortwo 17.368
6 Renault Twizy 5.992
7 Fiat 500 16.400
8 Volkswagen Golf 35.955
9 Tesla Model S 74.731
10 Renault Kangoo 12.313

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †