Hoofdkantoor Opel NL naar Amsterdam

Opel Nederland, nu nog gehuisvest in Breda, verhuist komende zomer naar Amsterdam. Daar zitten reeds de hoofdvestigingen van de Groupe PSA-merken Peugeot, Citroën en DS Automobiles.

Het is de opmaat naar een organisatie waarbinnen de merken de markt weliswaar autonoom zullen blijven bedienen, maar waarbinnen ‘back office’ verdere synergieën zullen worden gecreëerd. Op dit moment maken de Nederlandse merkorganisaties nog deel uit van de PSA Benelux-organisatie, die wordt aangestuurd door Stéphane Levi, ceo PSA Benelux. Na de fysieke samenvoeging zal de Benelux-organisatie transformeren naar een Nederlandse PSA-organisatie, waarbinnen de merken autonoom, vanuit de eigen, specifieke merkidentiteit zullen blijven opereren.

Pace

Opel maakt sinds 1 augustus 2017 officieel deel uit van Groupe PSA. Honderd dagen na de bekrachtiging van de overname door Groupe PSA presenteerde Opel haar strategische herstructureringsplan Pace,  dat als belangrijkste pijlers winstgevendheid, elektrificatie en internationale groei kent. De daaropvolgende herstructurering van de organisatie, ook in Nederland, is inmiddels grotendeels afgerond. De verhuizing van het Nederlandse hoofdkantoor naar Amsterdam is “een volgende logische stap in het herstructureringsproces.”

Marktaandeel

In 2018 noteerden de vier merken onder de PSA-vlag in Nederland met meer dan 100.000 geregistreerde voertuigen een gezamenlijk aandeel van 19,25 procent in de markt van personen- en lichte bedrijfswagens. In het laatstgenoemde segment realiseerden Peugeot, Citroën en Opel, met een gezamenlijk deel van 22,63 procent, op basis van groepsresultaat het marktleiderschap in Nederland.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar