Laagste RODI-cijfer voor importeurs in vijf jaar

Dealers hekelen vooral de magere vooruitzichten op winstgevendheid. Op dat aspect werd dan ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2018 genoteerd. Een derde van alle dealers gaf aan dat de standards voor zowel sales als aftersales zijn verzwaard.

Met een respons van ruim 57 procent geeft RODI 2019 een representatief beeld, stelt de brancheorganisatie. Vooral de dealers van de (deels) Italiaanse en Franse conglomeraten blijken bijzonder ontevreden. En hoewel de importeur van BMW en Mini met een 8,8 dit jaar 0,3 punt lager scoort dan in 2018, voert deze voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan. In het kielzog volgens alle vier volumemerken van importeur Pon. Audi (8,2) en Volkswagen (8,1) completeren na BMW-Mini net als vorig jaar het podium, met een score van respectievelijk 0,4 en 0,3 punt hoger dan in 2018. Skoda (+0,6) en Seat (+0,3) maken de top 5 vol, met beide een score van 7,9. Daarachter maakten Mercedes-Benz (+0,8) en Hyundai (+0,7) een grote sprong qua waardering, waarbij de verbetering van het Koreaanse merk sinds de score van 5,1 in 2017 opmerkelijk is.

Bonusgericht

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, stelt dat de omgang met en de impact van klanttevredenheidsonderzoeken een doorn in het oog van veel dealers blijft. “De meeste systemen zijn totaal niet klantgericht, maar bonusgericht. Het moet nu echt eens afgelopen zijn met importeurs die menen zelf wel winst te mogen maken, maar hun dealers niet.” In het RODI 2019 werden de twee stellingen over marges en bonussen en over de winstmogelijkheden voor de lange termijn gemiddeld beoordeeld met een rapportcijfer 5 of minder. Tevens werd op deze onderwerpen de grootste achteruitgang geboekt ten opzichte van RODI 2018.

Coronacrisis

De Kroon benadrukt de penibele situatie in de branche, die ook duidelijk naar voren komt uit het gemiddelde rendement van 0,58 procent dat per vestiging in 2019 werd gedraaid. Veel ondernemers staat het water aan de lippen. “De importeur hoort schouder aan schouder te staan met zijn netwerk. Vooral nu de hele branche de coronacrisis het hoofd moet bieden, dient de onderlinge relatie te worden versterkt en verdiept. Deze crisistijd lijkt me een mooie kans om daar met oog voor ieders continuïteit echt inhoud aan te geven.”

(foto: Ekris)

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *