Lightyear dist Lexus met tegenadvertentie

In antwoord op de campagne ‘Diesel, bedankt’ van Lexus in het Financieele Dagblad van dinsdag 28 augustus plaatst Lightyear op 30 augustus in dezelfde zakenkrant een eveneens paginagrote advertentie met de kop ‘Hybrides, bedankt’.

Lexus ondersteunde zijn dieselcampagne ook met billboards langs de A2 bij Breukelen.
Lexus ondersteunde zijn dieselcampagne ook met billboards langs de A2 bij Breukelen.
In twee advertenties stelde Lexus dinsdag dat het tijd is voor een nieuwe standaard: ‘elektrisch rijden zonder stekker’. De autofabrikant zegt het einde van de diesel te hebben zien aankomen, reden om de focus te verleggen naar hybride technologie.

Lightyear

De ‘nieuwe standaard’ die Lexus voorstaat gaat Lightyear niet ver genoeg. Ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot: “Wat ons triggerde, was dat Lexus claimde een zelfopladende auto te hebben bedacht. Dat is namelijk precies wat wij ook doen. Vervolgens waren we wel verbaasd dat ze het zoeken in zelf opladen door middel van een verbrandingsmotor. Dat is techniek van vijftien jaar geleden. Wat wij doen, is een geheel eigen technologie gebruiken voor het zelf opladen van een auto door middel van zonne-energie.”

Nog twee jaar

Dat klinkt allemaal mooi, maar ondertussen heeft Lexus wel zo’n 1,3 miljoen van dergelijke hybride zelfopladende auto’s op de weg – en Lightyear nog niet één. Volgens Lex Hoefsloot duurt het ook nog wel twee jaar voordat het zover is. “De ontwikkeling van een nieuwe auto duurt nu eenmaal lang. Daar balen wij natuurlijk ook van. We hebben een team van zestig man dat eraan werkt. Het voordeel van een auto totaal opnieuw ontwerpen is dat je gebruik kunt maken van nieuwe technologie. Daardoor zijn we in staat om een auto te maken die twee tot drie keer minder energie verbruikt dan bestaande auto’s.”

Tesla

De eerste Lightyear die op de weg verschijnt, moet zo’n honderdduizend euro kosten. De ontwikkelingskosten kunnen nu eenmaal maar over een beperkt aantal auto’s worden uitgesmeerd. Daarna komt het probleem van opschalen naar een hogere productie, teneinde de auto voor meer mensen bereikbaar te maken. Het roept de ‘productiehel’ van de Tesla Model 3 in herinnering. “Natuurlijk volgen wij Tesla op de voet. We hebben enorm veel respect voor hoe zij de ontwikkeling, de transitie van de auto tien jaar naar voren hebben gehaald. Het is jammer dat ze vaak zo slecht in het nieuws zijn, maar als je ziet dat ze nu een productie draaien van zesduizend auto’s per week… Dat is een aantal waar wij voorlopig alleen nog maar over kunnen dromen. Wij richten ons op vijf per dag tegen 2021.”

Positieve reacties

PR-manager Guido Roozekrans van Lexus-importeur Louwman & Parqui zegt “niet wakker te liggen” van de tegenadvertentie die Lightyear vandaag plaatst. Hij verwijst naar de volgens hem vele positieve reacties op diverse sociale media na de ‘dieseluitzwaaiadvertentie’. Hybride aandrijving is volgens Roozekrans behalve een “technisch uitstekende ook een financieel betaalbare oplossing voor miljoenen mensen. Door de jaren heen is het Toyota-concern een pionier geweest op het gebied van nieuwe aandrijfvormen. Daarbij zijn tot nog toe alle opties open gebleven. Leidend voor ons is wat de klant wil.” De beide advertenties van afgelopen dinsdag waren overigens een initiatief van het Nederlandse reclamebureau van Louwman & Parqui. Vooralsnog komt er geen vertaalde versie in andere Europese landen waar Lexus actief is.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3060 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters