In antwoord op de campagne ‘Diesel, bedankt’ van Lexus in het Financieele Dagblad van dinsdag 28 augustus plaatst Lightyear op 30 augustus in dezelfde zakenkrant een eveneens paginagrote advertentie met de kop ‘Hybrides, bedankt’.
Lexus ondersteunde zijn dieselcampagne ook met billboards langs de A2 bij Breukelen.
In twee advertenties stelde Lexus dinsdag dat het tijd is voor een nieuwe standaard: ‘elektrisch rijden zonder stekker’. De autofabrikant zegt het einde van de diesel te hebben zien aankomen, reden om de focus te verleggen naar hybride technologie.
Lightyear
De ‘nieuwe standaard’ die Lexus voorstaat gaat Lightyear niet ver genoeg. Ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot: “Wat ons triggerde, was dat Lexus claimde een zelfopladende auto te hebben bedacht. Dat is namelijk precies wat wij ook doen. Vervolgens waren we wel verbaasd dat ze het zoeken in zelf opladen door middel van een verbrandingsmotor. Dat is techniek van vijftien jaar geleden. Wat wij doen, is een geheel eigen technologie gebruiken voor het zelf opladen van een auto door middel van zonne-energie.”
Nog twee jaar
Dat klinkt allemaal mooi, maar ondertussen heeft Lexus wel zo’n 1,3 miljoen van dergelijke hybride zelfopladende auto’s op de weg – en Lightyear nog niet één. Volgens Lex Hoefsloot duurt het ook nog wel twee jaar voordat het zover is. “De ontwikkeling van een nieuwe auto duurt nu eenmaal lang. Daar balen wij natuurlijk ook van. We hebben een team van zestig man dat eraan werkt. Het voordeel van een auto totaal opnieuw ontwerpen is dat je gebruik kunt maken van nieuwe technologie. Daardoor zijn we in staat om een auto te maken die twee tot drie keer minder energie verbruikt dan bestaande auto’s.”
Tesla
De eerste Lightyear die op de weg verschijnt, moet zo’n honderdduizend euro kosten. De ontwikkelingskosten kunnen nu eenmaal maar over een beperkt aantal auto’s worden uitgesmeerd. Daarna komt het probleem van opschalen naar een hogere productie, teneinde de auto voor meer mensen bereikbaar te maken.
Het roept de ‘productiehel’ van de Tesla Model 3 in herinnering. “Natuurlijk volgen wij Tesla op de voet. We hebben enorm veel respect voor hoe zij de ontwikkeling, de transitie van de auto tien jaar naar voren hebben gehaald. Het is jammer dat ze vaak zo slecht in het nieuws zijn, maar als je ziet dat ze nu een productie draaien van zesduizend auto’s per week… Dat is een aantal waar wij voorlopig alleen nog maar over kunnen dromen. Wij richten ons op vijf per dag tegen 2021.”
Positieve reacties
PR-manager Guido Roozekrans van Lexus-importeur Louwman & Parqui zegt “niet wakker te liggen” van de tegenadvertentie die Lightyear vandaag plaatst. Hij verwijst naar de volgens hem vele positieve reacties op diverse sociale media na de ‘dieseluitzwaaiadvertentie’. Hybride aandrijving is volgens Roozekrans behalve een “technisch uitstekende ook een financieel betaalbare oplossing voor miljoenen mensen. Door de jaren heen is het Toyota-concern een pionier geweest op het gebied van nieuwe aandrijfvormen. Daarbij zijn tot nog toe alle opties open gebleven. Leidend voor ons is wat de klant wil.”
De beide advertenties van afgelopen dinsdag waren overigens een initiatief van het Nederlandse reclamebureau van Louwman & Parqui. Vooralsnog komt er geen vertaalde versie in andere Europese landen waar Lexus actief is.
Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.
Aftersalesmagazine.nl gebruikt functionele en analytische cookies voor website optimalisatie. Door op "accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van alle cookies.
Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. We gebruiken cookies die analyseren hoe u deze website gebruikt, deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U heeft de mogelijkheid om dit uit te schakelen.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor een goed functionerende website. Deze cookies dragen bij aan de basisfunctionaliteit en de veiligheid van de website, ze slaan geen persoonlijke informatie op.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses