Meerderheid kopers Autotrack wil hoog model

Ruim 55 procent van de Nederlanders zou bij de aanschaf van een nieuwe auto kiezen voor een hoog model. Dat meldt Autotrack op basis van eigen onderzoek.

De occasionsite ondervroeg eerder deze maand vijfhonderd Nederlandse autogebruikers. De uitkomsten van die enquête werden vervolgens losgelaten op de eigen database. Met als uitkomst dat de diverse suv-varianten en (kleine) crossovers ‘hot’ zijn. Van ooit een ‘benzineslurper’ geldt dit type auto nu juist als zuinig, sportief en schoon.

Imagoboost

De imagoboost vertaalt zich in de verkoopaantallen van suv’s bij Autotrack. De afgelopen tien maanden was er een toename van zestien procent. Deze trend wordt volgens de portal bevestigd door verschillende autodealers. Inee Andreae, eigenaar van Toyota Zevenbergen: “Wij zien de vraag naar hoge modellen de laatste jaren duidelijk toenemen. Dat heeft niet zozeer te maken met de prijs, eerder met het veranderende imago.” Sander van Veen, marketingmanager bij Autotrack, ziet het aanbod van hoge auto’s op de autosite ook veranderen: “Naast de hele grote suv’s, worden er ook steeds meer kleinere modellen aangeboden. Crossovers zijn daar een mooi voorbeeld van. Sportief, niet te groot en daardoor voor een grote doelgroep interessant. Die modellen werden overigens, naast elektrisch rijden, door de Consumentenbond benoemd als autotrend voor 2018.”

Nieuwe auto’s

Op de autosite kunnen consumenten niet alleen terecht voor occasions, ook voor nieuwe auto’s, direct leverbaar. In die laatste categorie is het aandeel suv’s erg groot: één op de vier (25,8 procent, vorige maand). Voor occasions ligt dit aandeel op 14 procent. Van Veen: “De verwachting is dat deze lijn zich de komende jaren voort zal zetten.”

Top 5 nieuwe suv’s Autotrack

  1. Volkswagen Tiguan
  2. Volkswagen T-Roc
  3. Peugeot 2008
  4. Nissan Qashqai
  5. Audi Q2

Top 5 suv-occasions Autotrack

  1. Renault Captur
  2. Nissan Qashqai
  3. Volvo XC60
  4. Volkswagen Tiguan
  5. Peugeot 2008

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †