Naar een hoger serviceniveau

Carwash zit in de lift en er is zeker geld mee te verdienen. Eigenaar Patrick Hommel van Auto Hommel steekt de investering in een rollover anders in: als een van vele initiatieven om het algehele serviceniveau van zijn bedrijf te verhogen.

In het verleden bestond Hommel Autobedrijven uit twee vestigingen, inmiddels heeft Patrick Hommel alle activiteiten geconcentreerd in de vestiging aan de Penningweg 1 in Etten-Leur, onder de naam Auto Hommel. “We hebben er ook duizend vierkante meter buitenterrein bij kunnen krijgen. Dat was wel nodig om de beide bedrijven op één plek te kunnen huisvesten. Na het bij elkaar voegen van de bedrijven hebben we meteen een paar andere nieuwe dingen gedaan, eigenlijk allemaal om de klant een betere service te kunnen bieden. Het succes van elk bedrijf draait om efficiency. Ik denk dat heel veel autobedrijven daar nog slagen in kunnen maken en dat probeer ik ook te doen. De manuren zijn nu eenmaal duur geworden, dus moet je eruit halen wat erin zit.”

Carprof

Een belangrijke professionaliseringsslag was de aansluiting in mei bij de garageformule Carprof. Patrick Hommel: “We waren als Toyota-specialist al aangesloten bij Vetos, maar dat bood onvoldoende vulling voor de werkplaats. Om ons meer te profileren als universele garage hebben we gekozen voor Carprof. Daar zit Alliance Automotive Group Benelux achter, een serieuze partner. We krijgen daardoor ook meteen leaseklanten binnen en met Tech360 bieden ze bovendien goede technische ondersteuning.”

Elektrisch rijden

Ook heeft Auto Hommel twee laadstations voor het pand laten plaatsen, omdat Patrick Hommel wel ziet dat elektrisch rijden de toekomst heeft. “We verkopen onze traditionele occasions vrij gemakkelijk, maar de elektrische auto is niet meer tegen te houden. We hebben nu al af en toe een jonge gebruikte elektrische auto in het aanbod en dat gaat alleen maar meer worden. Door die laadpalen zien mensen ook dat we daarin meegaan.”

Investering

En dan is er de nieuwe rollover, die Patrick Hommel niet commercieel inzet, maar zelfs dan nog ziet als een investering die zich op een andere manier terugbetaalt. “De rollover staat op eigen terrein en dat hebben we nodig om onze eigen occasions te kunnen parkeren. Ik wil niet dat daar ook nog klanten rondrijden. Voorheen hadden we een wasplaats in de werkplaats, waar we de auto met de hand wasten. Door de rollover buiten neer te zetten komt er in de werkplaats ook weer meer ruimte vrij. Je kunt zeggen: het kost alleen maar geld, maar door auto’s te wassen bij een beurt, of een apk, merk je toch dat mensen dat waarderen. Je kunt autowassen ook actiematig aanbieden: gratis wassen bij een zomercheck bijvoorbeeld. Op die manier betaalt de machine zich ook terug. Daarnaast hebben we onze occasionvoorraad die voor een groot gedeelte buiten staat. Die moet je elke drie weken wel even wassen om ze aantrekkelijk te kunnen blijven presenteren.”

In de eerste week gingen er al meteen tien tot vijftien auto’s per dag doorheen. “Voorheen moest ik ze naar een wasstraat laten brengen. Daar was ik een medewerker al gauw een halfuur voor kwijt. Die tijd heb ik liever dat hij besteedt in de werkplaats. Nu gaat zo’n auto in vier, vijf minuten door de machine en klaar.”

Eenzet

Voor de machine is de keus gevallen op Istobal, geleverd door Eenzet Carwash. Patrick Hommel: “Ik voelde me meteen thuis bij Eenzet. Het zijn prettige mensen om zaken mee te doen. En de prijs-kwaliteitverhouding is precies wat bij ons bedrijf past. Natuurlijk, er zijn duurdere machines, met allerlei mooie opties zoals neonverlichting en wielwassen tot 23 inch, maar voor mijn bedrijf heb ik dat niet nodig. Deze machine doet precies wat hij moet doen: snel een auto goed schoon krijgen. Voor ons is dat genoeg. Ik heb wel gekozen voor een nieuwe machine. Daar heb je in ieder geval de eerste vijf jaar geen omkijken naar.”

Bij foto: De rollover bij Auto Hommel staat nu nog onder de blote hemel, maar binnenkort wordt de wasplaats overkapt. De oranje kleur en de oranje-zwarte wasborstels passen perfect bij de Carprof-uitstraling van het bedrijf.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2959 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *