Volvo stopt ontwikkeling nieuwe diesels

In een interview met de Duitse krant Frankfurter Allgemeine kondigt Volvo-ceo Hakan Samuelsson aan dat de Zweedse autobouwer geen nieuwe generaties dieselmotoren meer zal bouwen. Tegen het jaar 2023 zal de bestaande, in 2013 geïntroduceerde range uit het programma verdwijnen.

De kosten om te kunnen aanhaken aan steeds strengere emissie-eisen worden volgens Samuelsson te hoog. Voorlopig blijft de fabrikant nog doorontwikkelen, om te voldoen aan de eerstvolgende norm (Euro 6c), maar voor de lange termijn zoekt Volvo zijn heil in nieuwe aandrijfvormen. ‘Elektrisch’ is daarbij het sleutelwoord. Daarmee trekt Volvo als eerste fabrikant een streep door de toepassing van dieselmotoren.

Twee stappen

In het interview onderscheidt de topman twee stappen op het gebied van dieselmotoren. De eerste reikt tot 2021; op last van ‘Europa’ moet dan de gemiddelde uitstoot teruggebracht zijn van gemiddeld 130 gram naar 95 gram koolstofdioxide per kilometer. Voor nóg lagere waarden wordt de chemische nabehandeling om NOx in te perken te kostbaar. Zelfs voor toepassing in grotere, duurdere en margerijke modellen gaat volgens Samuelsson de financiële inspanning niet meer lonen. In plaats daarvan zet Volvo in op elektrische ondersteuning van benzinemotoren (plug-in hybride) en op vol-elektrisch. Over twee jaar wil Volvo een eerste volledig elektrische auto op de markt brengen. Het model is bestemd voor de premium klasse. “We moeten erkennen dat het Tesla is gelukt zo’n type auto aan te bieden. Mensen staan ervoor in de rij. In dit segment moet ook voor ons plek zijn.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †