Voormalig Mercedes-pand herontwikkeld voor Porsche, Bentley en Lamborghini

Eind dit jaar wordt aan de snelweg A20 ter hoogte van Spaanse Polder in Rotterdam een beeldbepalend pand geopend, dat plaats biedt aan de merken Porsche, Bentley en Lamborghini. Deze plek heeft een nadrukkelijke autohistorie: vanaf de jaren ’70 tot 2013 was op deze zichtlocatie pal aan de snelweg al een Mercedes-dealer gevestigd: Van Dijk en dochters. 

Om de locatie geschikt te maken voor Porsche, Bentley en Lamborghini, startte Frame Vastgoed als ontwikkelende belegger van het pand in 2019 een allesomvattende transformatie. Het nieuwe pand met vijf verdiepingen, een atrium en een totale oppervlakte van 17.500 m2 groeit uit tot een absolute eyecatcher met een moderne en exclusieve hightech uitstraling. Daarmee krijgt de Spaanse Polder een nieuwe, nu al iconische entree. 

In het nieuwe pand is er een hoofdrol voor Porsche Centrum Rotterdam. Dat wordt al op het eerste gezicht duidelijk: een groot deel van het gebouw is volledig uitgevoerd in de nieuwe huisstijl van het sportwagenmerk uit Zuffenhausen. Het meest in het oog springende element hiervan is de zilvergrijze ‘Porsche Curve’ met lamellen en opvallende rode lichtaccenten. Ook is er ruimte voor een nostalgische knipoog: het daglicht in het ruime atrium komt binnen door dakramen die zijn uitgevoerd in de industriële, driehoekige stijl zoals die ook te vinden is bij Porsche Werk 1, de fabriek in Stuttgart waar vroeger de 356 werd geproduceerd en waar nu de raad van bestuur van Porsche zetelt.

Destination Porsche 

Dankzij de Destination Porsche huisstijl is het nieuwe Porsche Centrum Rotterdam geen traditionele autoshowroom. Zo is de sfeervolle ontvangstruimte in het ruime atrium, de ‘Porsche Platz’, ook bedoeld als ontmoetingsplaats voor de Porsche community. Via de ‘pitlane’ vinden klanten hun weg naar speciale ‘destinations’. Zo zijn er aparte modules voor bijvoorbeeld de 911, de Taycan en de Porsche Classic, Approved en Exclusive modellen, maar bijvoorbeeld ook voor thema’s als E-performance, Tequipment en Motorsport. Voor nog betere en snellere service, ook voor klassieke Porsche modellen, heeft Porsche Centrum Rotterdam op de nieuwe locatie een hypermoderne, ruim opgezette eigen werkplaats. Deze is toegankelijk via het drive-in-principe; klanten hoeven hun auto dus niet buiten achter te laten. In de nieuwe vestiging beschikt Porsche Centrum Rotterdam bovendien over een eigen schadeafdeling. Hier worden kleine en grote(re) schades verholpen op de Porsche manier: perfect getrainde technici hebben letterlijk alles in huis (inclusief speciale gereedschappen) om een Porsche volgens de officiële fabrieksrichtlijnen te repareren.

Italiaanse hightech en Brits vakmanschap

Ook Lamborghini vestigt zich in het nieuwe pand. Het pure supersportwagenmerk krijgt een eigen showroom, die duidelijk te zien is vanaf de snelweg A20 door de Lamborghini-signalering die onderdeel is van de wereldwijde corporate identity en corporate design van het merk. Door het grote glasoppervlak zijn de nieuwste modellen van buitenaf goed zichtbaar. In het pand ademt de ruime showroom de sfeer van ultieme hightech, die zo kenmerkend is voor het Italiaanse merk.

Het Engelse prestigemerk Bentley krijgt in de nieuwe setting alle ruimte. Ook voor de showroom van Bentley geldt dat klanten hier volledig ondergedompeld worden in de bijzondere belevingswereld van het merk. Britse stijl en de focus op handwerk en sportiviteit staan daarbij centraal. Klanten kunnen bovendien werk maken van maatwerk. Op een groot scherm is een Bentley tot in detail naar eigen wens samen te stellen; zelfs details als de stiksels van de lederen bekleding komen tot leven. Ook de Bentley-vestiging is vanaf de snelweg duidelijk zichtbaar door de eigen signalering en de aanwezigheid van de nieuwste modellen.

Op de begane grond bevindt zich een ruim opgezette werkplaats, waar hoogopgeleide technici met passie werken aan het onderhoud van een Bentley of Lamborghini. Daarnaast is er een hoogwaardige ‘car cosmetic’-afdeling. Ook hier staan handwerk en de richtlijnen van de fabrikanten centraal.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *