VWE: B2C-verkopen in de lift

De occasionverkoop door autobedrijven aan consumenten is in het eerste halfjaar van 2018 sterk gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van bijna 570.000 transacties toen naar ruim 620.000 nu, blijkt uit cijfers van VWE.

Ook in juli houdt de trend aan. Was de zomermaand in 2017 goed voor 96.901 deals, het net voorbije juli 2018 doet er met 102.090 nog een schepje bovenop. Een van de oorzaken van de stijgende B2C-verkopen is volgens VWE’s data-analist Marc van der Elst dat occasions die zijn geïmporteerd door autobedrijven vaker eerst als bedrijfsvoorraad worden geregistreerd – en bij verkoop dan wel als occasionverkoop tellen. Eveneens in opwaartse richting, zij het minder spectaculair, verliepen de B2B-verkopen in de eerste helft van 2018: ruim 396.000, drieduizend meer dan dezelfde periode vorig jaar. Consumenten onderling deden dit beduidend vaker aan autoverkoop, getuige de 353.000 gesloten overeenkomsten in de periode januari t/m juli 2018 (352.998) versus 2017 (343.730).

Tesla

Op modelniveau zitten vrijwel alle premium en volumemerken in de lift, bij alle drie verkoopsegmenten. Tesla toont zich het populairste jongetje van de klas, met name in de afdeling B2C. Gingen er in de eerste zes maanden van 2017 over de toonbank, dezelfde periode dit jaar is goed voor liefst 250 exemplaren. In aantallen misschien niet indrukwekkend, maar in percentages de onbetwiste koploper. Ook de handel zelf (B2B) bleek gretig, getuige de progressie van 73 naar 187. Consumenten onderling verkochten daarentegen geen enkele keer een Tesla aan elkaar – in 2017 niet en in 2018 niet.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †