Wat is er nog op voorraad?

De beschikbaarheid van auto’s laat momenteel nogal te wensen over, of het nu nieuwe exemplaren betreft of (jong) gebruikte. Dat hoor je overal en belangrijke argumenten zijn vermaledijde chiptekorten en andere problemen in de leveringsketen. Met dat in het achterhoofd blikken we in de bedrijfsvoorraden van de sector.

Op basis van de cijfers per begin november staan er 366.000 voorraadexemplaren geregistreerd onder de 3,5 ton (bestellers incluis). Voorraden, geen registraties op naam van de branche, zoals blijkt uit de rapportage van onze dataleverancier RDC. Daarvan zijn is negentig procent personenauto, opvallend want de verhouding tussen beide was in de registraties over vorig jaar schever. Toen waren de bedrijfswagens tot en met 3,5 ton goed voor zeventien procent, terwijl het in de voorraden nu tien procent voor zijn rekening neemt. We concentreren ons verder even op de gele kentekens. Met 23.500 stuks tekent bouwjaar 2017 voor het grootste volume, de andere bouwjaren van de afgelopen vijftien jaar begeven zich tussen de tien- en vijftienduizend stuks.

Interessanter wordt het wanneer we de bouwjaren inkleuren met de marktaandelen naar brandstof. Over bouwjaar 2020 was het dieselaandeel binnen de autoregistraties slechts 3,6 procent, terwijl elektrische auto’s al twintig procent marktaandeel pakten en de hybrides nog eens 17,6 procent. Dat zie je terug in de voorraadlijst. Het dieselaandeel neemt elk bouwjaar verder af in de voorraden. Voor bouwjaar 2021 geldt dat slechts een op de veertig voorraadauto’s nog een diesel is.

Opvallend is het relatief hoge aandeel van hybrides onder de voorraadauto’s. Dat is voor 2021 gestegen naar een op drie, fors hoger dan het marktaandeel was in de nieuwverkopen over vorig jaar (17,6 procent). Dat relatief hoge aandeel gaat ten koste van alle andere ‘brandstoffen’ incluis BEV. Daaruit zou je mogen concluderen dat deze mengvorm minder gewenst is door klanten dan de extremere keuze tussen benzine of volelelektrisch.

EV’s

Zoomen we verder in op de elektrische auto’s dan is Kia over bouwjaar 2021 koploper met 452 auto’s (waarvan 396 Niro’s). Skoda is met 282 stuks nummer twee (waarvan 277 Eyaq). Peugeot pakt met 126 stuks de derde positie, vooral dankzij 2008 en 208. Verschuiven we de blik naar 2020 dan zien we andere hoofdrolspelers opdoemen. Met 841 stuks blijkt Volkswagen hier het goud te pakken, vooral door de bijna 700 ID.3’s. Hyundai staat met 560 exemplaren op plek twee; 502 Kona’s en de rest Ioniqs. De Aiways U5 is met 170 stuks een opvallende derde.

We lichten het C-segment er even uit, om te zien hoe nieuw en jong gebruikt erbij staat. Daartoe pakken we de klassieke modellen, de compacte suv’s laten we even buiten beeld. Als we dan de voorraadcijfers even relateren aan de verkoopregistraties over de eerste tien maanden van het jaar dan blijkt die verhouding nogal uiteen te lopen (zie tabel). De Leon is naar verhouding van de verkoopcijfers een voorraadkampioen.

Wat daarnaast opvalt is dat de Opel Astra eenzelfde verhouding scoort als de BMW 1-serie. Saillant, want de Astra is net vervangen en het oude model nog uit voorraad leverbaar. De vrij lauw ontvangen F40-generatie BMW is koud twee jaar op de markt. Naar verhouding staan er meer 1-series op voorraad dan Golfs. Beperken we ons tot de directe concurrentie in premium land dan is de A3-voorraad relatief kleiner. De A-klasse, die toch al anderhalf langer meegaat dan de naar voorwielaandrijving geswitchte generatie 1-series, valt op door het relatief lage voorraadcijfer. Mazda’s 3 en de Peugeot 308 (ooit een verkoopkanon) springen uit de toon door schaarste in de voorraden.

ASM | 23112021 | BRON: RDC

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *