Winst benzine en elektrisch, krimp hybride

In de jongste verkoopprognose van kennisbureau Aumacon zijn het de benzineversies en volledig elektrische voertuigen die er met de winst vandoor gaan. Daarentegen moeten in het onderlinge krachtenveld de hybrides en diesels terrein prijsgeven.

Met naar verwachting 317.000 registraties zal ‘benzine’ het ruim vijftien procent beter gaan doen dan vorig jaar. Helemaal crescendo lijken de zaken te verlopen bij volledig elektrisch (EV): de afzet zal volgens Aumacon uitkomen rond de 7500 stuks, bijna negentig procent hoger dan in 2016.

Voltarief

Het ontbreken van ‘fiscale snacks” – aldus Aumacon-directeur Dickmann – bij hybrides speelt deze brandstofsoort duidelijk parten. De eigenaar van een stekkerloze hybride betaalt tegenwoordig het voltarief van de wegenbelasting, terwijl de zakelijke bijtelling is gelijkgetrokken met de meeste andere auto’s, namelijk 22 procent. Voor 2017 voorspelt Dickmann 25.000 transacties, wat nog altijd een respectabel aantal is maar wel ruim zestien procent minder dan afgelopen jaar. “Het publiek stapt kennelijk niet zomaar over naar hybrides. De liefde gaat duidelijk door de portemonnee.” Ook de zakelijke markt haalt er nu de vingers van af. Enerzijds rijden er intussen al heel veel hybrides rond in ons land, anderzijds ziet Aumacon een relatie met de grote aantallen voorregistraties van eind 2016. Dit  ‘reservoirtje’ kan in de orderintake van 2017 tot nu toe een negatieve rol hebben gespeeld.

Aanjagend effect

Voor de aanwas bij EV’s zijn meerdere verklaringen te geven. Zo kan de komst van nieuwe, aantrekkelijke modellen op zichzelf een aanjagend effect hebben. Daarnaast verleent de overheid op een volledig elektrische auto achttien procent korting op het standaardbijtellingstarief van 22 procent van de cataloguswaarde. Oftewel: de eigenaar betaalt slechts vier procent bijtelling. Van de nieuwe Tesla Model X werden in de eerste vijf maanden van dit jaar 360 exemplaren verkocht. De Model S leverde iets in (kannibaliseren?) op de cijfers van 2016 (679) versus 2017 (608). De belangstelling voor diesel als brandstofsoort blijkt beter dan wellicht verwacht op grond van de aanhoudend negatieve publiciteit over lokale overheidsmaatregelen. De prognose voor heel 2017 komt uit op 73.500 stuks, 1,6 procent meer dan de 72.361 van 2016. Opvallend is de groei bij LPG af fabriek, met een door Aumacon verwachte plus van 51,3 procent (859 exemplaren ultimo vorig jaar, circa 1.300 exemplaren in 2017). Voor heel het lopende jaar gaat Aumacon onverkort uit van 425 duizend stuks (2016: 382.000), hoewel volgens Dickmann de afzetcijfers dan in de tweede helft van het jaar wel op niveau moeten blijven.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †