bekeken: 1480 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Rodi: waardering importeur stijgt 0,2 punt

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 15 maart 2018, 17:30

Leestijd: 1 minuut

De dealer waardeert de relatie met zijn importeur gemiddeld met het rapportcijfer 6,8. Dat is 0,2 punt meer dan in 2017.

Dat blijkt uit het 31e relatieonderzoek dealer importeur (Rodi) van Bovag. De waardering is, net als vorig jaar, het hoogste onder BMW/Mini-dealers. Zij waarderen de relatie met hun importeur gemiddeld met een 8,7. De relatie dealer-importeur wordt door Honda-dealers als laagste gewaardeerd, met een 4,3.

Kritiek

Het grootste kritiekpunt van dealers betreft de meting van klanttevredenheid. Deze is immers van grote invloed op dealercontracten, bonussen en marges. Dealers klagen erover dat de methodiek om die klanttevredenheid te meten niet deugt. Een simpel rapportcijfer zou geen recht doen aan werkelijke klantbeleving. Behalve over de uitvoering van de meting zijn dealers met name ontevreden over de manier waarop importeurs omgaan met de resultaten van de klanttevredenheidsmeting.

Bovag stelt in het voorwoord bij het onderzoeksrapport dat het niet verwonderlijk is dat juist BMW/Mini zo hoog scoort in het Rodi-onderzoek. De importeur van BMW/Mini focust nu eenmaal op een hoge klantbeleving, meer dan op klanttevredenheid.

De hoogste waardering is er bij dealers over de staat van nieuwe auto’s bij aflevering. Het gemiddelde rapportcijfer hiervoor is met 0,1 punt gestegen ten opzichte van 2016 tot een 8,0.

Standaards

Bovag vraagt in het onderzoek ook elk jaar naar de standaards die importeurs opleggen aan hun dealers. Bijna 39 procent vond dat die afgelopen jaar zijn verzwaard, 60 procent vond dat ze hetzelfde zijn gebleven. Slechts 1 procent antwoordde dat de standaards zijn versoepeld. Wat aftersales betreft zijn de standaards volgens 29 procent verzwaard. Uit het onderzoek blijkt dat dealers van met name Peugeot, Jeep, Citroën en Hyundai zuchten onder de verplichtingen die importeurs hen opleggen.

Lees het complete rapport.

Tags: , , ,

Pleidooi voor zwarte doos in…Automatische verkoopprijs op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties