Naar schatting van de minister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven-Van der Meer zijn er in Nederland 100.000 à 125.000 apk-plichtige dieselpersonenauto’s en dieselbestelwagens met een niet goed werkend, af-fabriek roetfilter. Deze auto’s zouden niet langer op de weg toegelaten worden wanneer in 2021 het door middel van een deeltjesteller testen van de werking van een gesloten, af-fabriek gemonteerd roetfilter onderdeel wordt van de apk.
Dat laat de minister weten bij de beantwoording van Kamervragen.
Schoonmaken, vervangen of verwijderen
De minister is ook gevraagd wat de alternatieven zijn voor de eigenaren van een dergelijk dieselvoertuig dat na een deeltjestest niet door de apk zou komen. “Het laten reinigen van een af-fabriek roetfilter kan op verschillende manieren en kost gemiddeld 200 tot 400 euro. Een roetfilter vervangen door een nieuw exemplaar kost inclusief montage tussen 1000 en 1500 euro.”
“Bij dieselpersonenauto’s van 2010 en ouder en dieselbestelauto’s van 2011 en ouder voor worden gekozen om het filter bij de RDW als ‘verwijderd’ te laten registreren. Het voertuig komt hiermee dan wel in aanmerking voor de roettoeslag in de motorrijtuigenbelasting.”
Kosten
De minister laat ook weten dat zij vindt dat de kosten voor het laten schoonmaken, vervangen, dan wel verwijderen van een roetfilter voor rekening komen van de voertuigeigenaar. Ze is wel bereid om onderzoek te doen naar mogelijke sociale, financiële en milieugevolgen, mocht een deeltjestest inderdaad in 2021 onderdeel worden van de apk.
Hierover is tevens overleg binnen de Stichting Overlegorgaan APK, waarin onder meer RAI Vereniging en Bovag zitting hebben. Namens die laatste laat woordvoerder Tom Huyskens weten dat er inmiddels zes leveranciers zijn in Europa die menen in staat te zijn tegen 2021 een deeltjesteller op de markt te kunnen brengen voor een bedrag vanaf vijfduizend euro. Gezien het traject van wetgeving verwacht Huyskens niet dat de deeltjestest eerder dan eind 2021 onderdeel zal zijn van de apk.