bekeken: 2806 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
(5,00)
(Inloggen is vereist)

Schade EV kwart hoger dan andere auto’s

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 21 september 2017, 13:57

Leestijd: 3 minuten

Het schadebedrag van auto’s met elektrische c.q. hybride aandrijving is ongeveer een kwart hoger dan bij personenwagens met verbrandingsmotoren. Dat constateert de Duitse verzekeraar Allianz op basis van eigen ongevallenanalyse.

Weten welke oorzaken Allianz noemt voor het fikse verschil in herstelkosten?
Log in met uw gegevens of vraag een gratis account aan door op de registreer-knop te klikken.


Tags: , , ,

REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Jasper Verweij: 28 september 2017 om 09:46 - domeinexpert

Het construeren van een voertuig die de berijder van alle gemakken en veiligheid bedient EN ook goed reparabel blijft tegen aanvaardbare kosten is een lastige mix.

Uit eigen data-analyse in samenwerking met Schadeherstelmeester blijkt de kans op complexe schadereparaties (complex is niet gelijk aan duurdere reparaties!) hoger te zijn bij de voorkant dan bij de zijkant. Op zich niet verwonderlijk als je de technologische ontwikkelingen ziet aangaande ADAS systemen en geavanceerde lichtsystemen die veelal aan de voorkant van voertuigen zijn gemonteerd.

In de Nederlandse verzekeringsmarkt (in tegenstelling tot Duitsland of Engeland) heeft repareerbaarheid van een voertuig (en de onderliggende systemen) weinig tot geen invloed op de premieberekening. Oorspronkelijke nieuwprijs, gewicht, postcode en schadevrije jaren zijn de belangrijkste items. Hoogstens dat door ontwikkelingen in schadelast (denk aan de Tesla’s) reactief correcties worden doorgevoerd.

Door toenemende complexiteit van voertuigen in aantal beschikbare systemen, materialen en configuratie-opties zou deze repareerbaarheid een steeds een belangrijkere invloed moeten gaan krijgen om premiedifferentiatie toe te passen.

Zo heb ik zelf bij het configureren van een nieuwe leaseauto getwijfeld tussen lederen bekleding of luxe LED koplampen als extra optie om uiteindelijk op een bepaalde maximum van bijtelling te komen. In beide gevallen zou de nieuwprijs op hetzelfde zijn uitgekomen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de koplampen. Echter bij een schade aan voorkant kan deze keuze een grote invloed hebben op de schadelast. Geen enkele Nederlandse verzekeraar maakt hier vooralsnog onderscheid in onder de noemer “wet van de grote getallen”, maar juist in een branche van kleine marges kunnen juist details het verschil maken.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

    Geen zoekresultaten gevonden.

Laatste reacties