Bovag en Focwa hebben een gezamenlijk branchenorm vastgesteld voor ruitschadeherstelbedrijven. De norm is formeel ondergebracht in de Stichting Branchenormering Schadeherstel en wordt per 1 juni 2019 van kracht.

Hiermee ontstaat volgens de initiatiefnemers “een gelijk speelveld binnen de branche.” Ook zeggen beide brancheorganisaties over de volle breedte de uniforme kwaliteit van de werkzaamheden te borgen.

Audits

De norm is per 1 juni 2020 verplicht voor alle ruitschadeherstellers die lid zijn van Bovag en/of Focwa. Beide organisaties hanteren voortaan dezelfde werkwijze voor audits en certificering. Die ziet er als volgt uit: eens per twee jaar schouwt een onafhankelijke keuringsinstantie (zoals Kiwa of Dekra) het ruitschadeherstelbedrijf. In het tussenliggende jaar doet het bedrijf een digitale zelfevaluatie. Daardoor wordt elk jaar gecheckt of het ruitschadeherstelbedrijf werkt volgens de branchenorm. Voor autoschadeherstel is er sinds 1 oktober 2018 een gezamenlijke branchenorm.

Overgangsperiode

Een behoorlijk aantal ruitschadeherstelbedrijven voldoet al aan de kwaliteitseisen. Wie lid is van Focwa en/of Bovag maar nog niet aan de norm voldoet, heeft tot 1 juni 2020 de tijd om volledig aan de eisen te voldoen. Ruitschadeherstelbedrijven die na 1 juni 2019 lid worden van Bovag of Focwa moeten direct voldoen aan de norm.

Caravan-/camperschade

Beide brancheorganisaties werken momenteel aan een gezamenlijke norm voor herstelbedrijven op het gebied van caravan- en camperschade. Naar verwachting is deze per 1 januari 2020 beschikbaar voor de branche. Nadere informatie krijgen de leden in het komend najaar.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 oktober 2025
Omzet Fastned plust 44 procent in Q3
15 oktober 2025
Hampsink sluit zich aan bij AllParts
15 oktober 2025
ETRMA wil overheidsprikkels voor betere banden
15 oktober 2025
De jaren negentig, deel twee
14 oktober 2025
Claro neemt Carwash Maastricht over
14 oktober 2025
Autoscout24: Occasionprijzen blijven dalen
Meest bekeken berichten
Recente reacties