Massale opzegging Focwa blijft uit

1 november is verstreken en daarmee de datum waarop Focwa-bedrijven hun lidmaatschap van de branchevereniging hadden moeten opzeggen, gesteld dat zij op 1 januari bijvoorbeeld voor een andere belangenbehartiger hadden willen kiezen. Toch is het nog niet precies duidelijk hoeveel leden Focwa in 2018 overhoudt.

Eind oktober heeft Focwa de leden die op dat moment niet voldeden aan de eisen voor certificering een brief gestuurd. Hierin werd ze te kennen gegeven dat de vereniging het lidmaatschap per 1 januari 2018 opzegt, tenzij op 1 januari 2018 alsnog aan die eisen wordt voldaan. Dossieropbouw heet dat.

Wake-up call

Volgens Focwa is deze brief voor sommige leden een wake-up call geweest. Zij zijn erdoor aangezet werk te maken van het alsnog kunnen voldoen aan de eisen voor certificering. “De betreffende leden zitten nu in die dispensatiemodus. Daardoor is het heel moeilijk te zeggen hoeveel leden we op 1 januari 2018 overhouden. Eigenlijk kunnen we dat eind december, begin januari pas zeggen”, aldus een woordvoerder. Duidelijk is in ieder geval dat het vertrek van de ketens ABS en ASN Focwa pijn gaat doen. Hierdoor zullen er per 1 januari 2018 zeker honderd bedrijven afvallen die contributie naar Woerden zullen overmaken. “Niet alle leden van deze ketens hebben hun lidmaatschap bij Focwa opgezegd. Zij kunnen ook in 2018 vertrouwen op de dienstverlening van Focwa.”

Online campagne

Focwa heeft ondertussen de tering al naar de nering gezet en met zijn online campagne om de consument te bereiken al de gewenste resultaten bereikt, zonder dat daar tonnen aan televisie- of radioreclames voor zijn uitgegeven. Tussen 4 oktober en 4 november is het promofilmpje op Youtube al meer dan een miljoen keer getoond en meer dan 13.000 keer uitgekeken. De banner heeft al bijna 400.000 impressies opgeleverd. Met 310 conversies naar de website van een van de leden spreekt Focwa van een succes. Daar komen door remarketing nog eens 200.000 impressies bij en zelfs nog eens 399 clicks naar websites van leden. “We sturen nu echt op resultaat en visibiliteit. Heel veel data komen vrij. Waardoor we steeds slimmer worden en nog beter onze toolings kunnen inzetten om leads voor onze leden te genereren en de merknaam Focwa verder onder de aandacht te brengen.” Focwa is dan ook van zins om de online campagne ook na 31 december te laten doorlopen. “We hebben nog twee andere filmpjes die we in de komende weken gaan inzetten om de campagne fris te houden bij de consumenten. In 2018 willen we een aantal momentums creëren om extra aandacht voor het schadeherstelvak en de Focwa-schadeherstellers te genereren. Daarbij willen we ook samen met andere partijen optrekken.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2386 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar