ABS Autoherstel Buntsma in Alphen aan den Rijn was het eerste schadeherstelbedrijf in de Benelux dat aan het werk ging met de automatische mengmachine AC100 van Santint. Via zijn strategische partner AkzoNobel is de machine inmiddels ook bij ABS Autoherstel Groen in Steenwijk en Verstraaten Autoschade in Rucphen geplaatst. Door te investeren in deze technologie weten de drie bedrijven aanzienlijke voordelen te behalen.

Partnercontent

Willem Verheul van ABS Autoherstel Buntsma kreeg de machine een jaar of twee geleden op proef aangeboden van AkzoNobel. “Ik sta altijd open voor vernieuwingen en zoek altijd naar mogelijkheden om mijn bedrijf te verbeteren. Ik heb de AC100 een halfjaar op proef genomen, om te kijken of het bij mijn onderneming paste en of het iets op zou leveren, natuurlijk.”

Ook Peter Groen is een ondernemer die altijd bezig is zijn bedrijfsprocessen te verbeteren. “Ik zet heel erg in op digitalisering, van de frontoffice bijvoorbeeld, zodat je niet tien keer door het dossier hoeft te gaan, maar ook van de processen in de werkplaats. Het gaat bij zo’n machine om een flinke investering, maar ik denk dat hij zichzelf heel snel terugverdient.”

Belangrijkste zaak voor Willem Verheul was zijn team mee te krijgen. “Ik kan wel iets willen, maar het moet in de praktijk natuurlijk wel werken en de jongens moeten ermee willen werken. Het betekende toch een andere werkwijze voor de spuiters die in de oude situatie ’s ochtends minimaal twee uur bezig waren met verf maken voor de verschillende spuitklussen. Het is echt heel moeilijk om de mensen te krijgen die het vak willen uitoefenen, dus in die situatie kan ik dankzij de machine de schaarse arbeidskrachten nu veel productiever inzetten op de vloer. De spuiter maakt nu tussen de processen door zelf de kleuren.”

ABS Autoherstel Groen zit nog in de opstartfase, maar Peter Groen ziet nu al dat de machine gaat bijdragen aan besparingen. “Ik voorzie dat het me straks echt een hele fte per jaar gaat schelen. We hebben het werk dat door de gewone spuitcabine gaat en een all-in-onecabine voor de kleine, cosmetische schades. Vooral voor die laatste, kleine reparaties scheelt het heel veel werk. Een paar toetsen indrukken en in vijf minuten is de lak spuitklaar.”

Ook bleek al snel dat de machine leidde tot een reductie van faalkosten. Willem Verheul: “Alles wat je met de hand doet, is faalgevoelig; zo’n apparaat maakt geen fouten.”

Kleine hoeveelheden

Nog een voordeel is dat met de AC100 voorafgaand aan een spuitklus minder verf hoeft worden aangemaakt. Willem Verheul: “Wanneer je een onderdeel van een voertuig gaat spuiten, maak je vooraf een inschatting hoeveel lak je nodig hebt. In de oude situatie ging je aan de bovenkant zitten, zodat je zeker wist dat je genoeg had. Dat had tot gevolg dat je vaak resten lak moest weggooien. Dat is aan de ene kant milieubelastend, aan de andere kant kost het ook gewoon geld. Nu ga je juist aan de onderkant zitten, omdat je binnen een paar minuten lak hebt bijgemaakt als je tekort zou hebben.”

En kleine hoeveelheden lak aanmaken is juist datgene wat de AC100 onderscheidt van vergelijkbare apparaten in de markt; het is al mogelijk om 0,015 ml van een bepaalde kleur aan te maken. Je hebt zo snel lak bijgemaakt dat het het arbeidsproces niet verstoort.”

Verbruik

Hoewel de machine pas twee maanden in het bedrijf van Christian Verstraaten staat, ziet hij al dat het lakverbruik naar beneden is gegaan. “Voor ons brengt het vooral rust, gemak, nauwkeurigheid en ook zeker wel materiaalbesparing.”

Dat Willem Verheul de machine na de proefperiode niet meer kwijt wilde, was al snel duidelijk. “Uiteraard in overleg met de mensen die ermee moeten werken. Omdat het om een flinke investering gaat, ga je ook zelf rekenen wat het je oplevert iedere week en toen bleek al wel dat de machine prima past in mijn onderneming.”

Het gebruiksgemak speelt daarbij een belangrijke rol. Zo maakten de spuiters bij Christian Verstraaten, in tegenstelling tot het bedrijf van Willem Verheul, ook in de oude situatie zelf de lakken aan. Inmiddels zijn zij ook verantwoordelijk voor het onderhoud en het bijvullen van de machine. Christian Verstraaten: “Ik heb twee spuiters die netjes en secuur zijn. Zij houden de machine netjes bij en dat is geen enkel probleem. Voor hen betekende het een kleine aanpassing in de werkzaamheden, maar ze zijn er heel blij mee. Zeker wat kleurzuiverheid is het een geweldige machine. Die zijn nog nauwkeuriger dan ze al waren.”

Kleuren

Willem Verheul: “De machine kan ook echt alle kleuren maken, parelmoertinten, effectlakken, het maakt niet uit. Alle kleuren kun je maken. Ik hoef nooit meer een kleur met de hand te maken.”

Ook Peter Groen ziet dat de kleuren heel goed zijn. “Met een spectrometer meten we vooraf de kleur. Het apparaat maakt op basis daarvan een kleurcode aan en dan wordt de lak volautomatisch gemaakt in de gewenste hoeveelheid. Afhankelijk van wat je wil spuiten kan het resultaat toch afwijken. Een achterbumper is van ander materiaal dan een voorscherm en dat kan kleurverschil geven. Dus je moet heus wel eens bijtinten, maar over het algemeen zijn de jongens heel enthousiast over het resultaat.”

Daarom, en al is het misschien niet nodig, wordt bij ABS Autoherstel Groen toch altijd even een proefstaaltje gespoten. “Ik weet van andere bedrijven die het apparaat ook hebben dat ze dat niet doen; wij willen het toch even zelf zien. Dat is gewoon de manier waarop wij werken.”

Belofte

Nadat hij bij Willem Verheul kennis had gemaakt met de machine heeft Christian Verstraaten hem direct voor zijn eigen bedrijf aangeschaft. Ook voor hem betekent dat een flinke investering. “We komen uit een mindere tijd en de marktomstandigheden zijn onzeker en ja, het is een investering, maar voor de toekomst belooft hij zeker het rendement te verhogen. We hoeven hem ook niet in een jaar terug te verdienen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties