Niet van schadeherstel alleen

Dit jaar vijftig jaar geleden startte zijn vader in Utrecht het schadeherstelbedrijf Autoschade Posthouwer. Jeffrey Posthouwer zit zelf ook alweer 32 jaar in het bedrijf en hoewel het jubileum vanwege de corona-pandemie ingetogen is gevierd, is er alle reden het bedrijf op het einde van het jubileumjaar nog even in het zonnetje te zetten.

Dit jaar vijftig jaar geleden startte zijn vader in Utrecht het schadeherstelbedrijf Autoschade Posthouwer. Jeffrey Posthouwer zit zelf ook alweer 32 jaar in het bedrijf en hoewel het jubileum vanwege de corona-pandemie ingetogen is gevierd, is er alle reden het bedrijf op het einde van het jubileumjaar nog even in het zonnetje te zetten.

Bij aankomst bij het schadeherstelbedrijf van Jeffrey Posthouwer valt direct het bord Posthouwer Specials op. Het geeft al aan dat de schadehersteller niet op één paard wedt. Jeffrey Posthouwer: “Autoschade is wel de hoofdmoot. We hebben merkerkenningen van Nissan en Mazda, en zijn bezig met Mitsubishi en Suzuki. Dat zijn merken die aan elkaar verwant zijn, dus is het logisch dat je die erbij neemt. Wat betreft equipment en reparatievoorschriften zijn er ook veel overlappingen. Mogelijk dat ik er nog meer merkerkenningen bij neem, maar dat staat nu allemaal stil, vanwege de coronacrisis. Ik doe overigens ook schadeherstel voor andere merkdealers, maar daar heb ik dan weer geen merkerkenningen van. Naast het schadeherstel doen we divers spuitwerk, bijvoorbeeld van heftrucks, scooters, keukens en industrieel spuitwerk. We hebben ons ook gespecialiseerd in caravan- en camperherstel, busaanpassingen en special paint. Daarnaast onderhouden we behalve de auto’s ook de fietsen van een koeriersbedrijf.” 

Uit de diversiteit aan activiteiten blijkt al de liefde voor het vak, het ambacht. “Ik hou ook van auto’s, van mooie auto’s. Ik wil ook gewoon plezier hebben in mijn werk en een mooi product afleveren. Die liefde voor het vak heb ik van mijn vader meegekregen. Gelukkig heeft hij het vijftigjarig bestaan meegemaakt en komt hij nog steeds af ten toe langs, een bakkie doen.”

Coronaschermen

In maart, toen de coronacrisis uitbrak, was de terugval in het werk groot, ook bij Autoschade Posthouwer. “Iedereen hield ineens de hand op de knip. Toen ben ik coronaschermen gaan maken voor een grote klant van ons. Daar ben ik voor door het hele land gereden. Ik heb materiaal gekocht, een scherm gemaakt en daar een filmpje van gemaakt en dat rondgestuurd. Op die manier had ik het personeel toch aan de gang. Gelukkig ging het al snel weer wat beter. Mensen gingen toch wel weer rijden. En de zomermaanden waren zelfs beter dan vorig jaar. Veel mensen hadden reparaties uitgesteld. Omdat ze ook niet op vakantie gingen, hebben ze toen wat meer uitgegeven aan reparatie, onderhoud en restauratie. Toch heb ik afgelopen jaar wel wat moeten reorganiseren: tijdelijke contracten niet verlengd, zzp’ers niet opgeroepen… Op die manier zijn we er tot nu toe goed door gekomen.”

Geen nee

Autoschade Posthouwer heeft niet voor niets een deel van het bedrijf ingeruimd voor speciale projecten. Hier staan nu onder meer scooters, een jeep en een BMW cabrio die gerestaureerd moet worden. Jeffrey Posthouwer: “Ik verkoop geen nee. Die busaanpassingen bijvoorbeeld, daar deed ik er vorig jaar één of twee per week van. Toen kwamen ze met de vraag of ik er ook vier of vijf per week kon doen. Natuurlijk zeg je dan ja.”

Het klantenbestand is al net zo gevarieerd als het werk dat Autoschade Posthouwer aanbiedt. “Het gestuurde werk, het verzekeringswerk is de hoofdmoot, maar ik heb ook dealerbedrijven als klant, de overheid, fleetowners, vrachtwagens, mkb’ers… Echt van alles.”

“Als hier ’s avonds het licht uitgaat, is het net Fort Knox. Er staat natuurlijk voor een klein kapitaal binnen de hekken.”
Behalve voor enkele grote opdrachtgevers…
werkt Autoschade Posthouwer ook voor particulieren die bijvoorbeeld hun scooter, fiets of legerjeep gespoten willen hebben.

Meedenken

Een bestaan opbouwen als schadehersteller is ook een kwestie van ondernemen. Wat dat betreft zijn we bij Jeffrey Posthouwer aan het juiste adres. Hij zal een kans op omzet niet laten liggen. “Het is ook een kwestie van meedenken met de klant. Als er bijvoorbeeld een klant met schade binnenkomt en ik zie dat er twee kale banden op die auto zitten, dan verkoop ik ook twee nieuwe banden. Als een ruit van een lichtunit wat dof is geworden, kunnen we hem helemaal terug schuren en behandelen met blanke lak. Dan is hij als nieuw en hij blijft ook nog eens langer goed, want die lak verweert niet.”


‘Als ik een schadeauto zie met twee kale banden,
verkoop ik ook twee nieuwe banden.’


Busjes die stilstaan kosten geld. Om klanten snel te kunnen helpen heeft Autoschade Posthouwer van onderdelen die vaak langskomen, zoals voor-, achterschermen en koplampunits, een kleine voorraad aangelegd. “Ook dat is een kwestie van meedenken. Zo ook met katalysatoren onder hybrides, waar er nu heel veel van gestolen worden. Ik kan er gewoon een nieuwe onder zetten, maar ik doe dat wel met een paar extra slotbouten, zodat ze de volgende keer veel langer bezig zijn hem eronderuit te halen en het er dan misschien maar bij laten zitten.”

Duurzaam

Ondernemen levert ook meer op als je het duurzaam doet, zo heeft Jeffrey Posthouwer wel ervaren. Naast ISO 9001 en ISO 14.001 heeft Autoschade Posthouwer ook het certificaat Groen Gedaan! van de stichting Duurzaam Repareren. Dat zit hem onder meer in de led-verlichting die enkele jaren terug de traditionele tl-buizen heeft vervangen. “We winnen warmte terug uit de spuitcabine om de werkplaats mee te verwarmen. We gebruiken aan de lucht drogende blanke lak. En uitdeuken doen we als het maar even kan. Er hoeft lang niet altijd een nieuw scherm op, vooral niet als het een achterscherm betreft. Dat kost zomaar duizend euro en dan moet het er ook nog op. Voor duizend euro kan ik heel wat uren uitdeuken. Uitdeuken zonder spuiten doen we ook zoveel mogelijk.” 

Als het goed blijft gaan, en zeker wanneer de schadeherstelmarkt weer wat aantrekt, wil Jeffrey Posthouwer ook graag uitbreiden met meer vestigingen. “Het is moeilijk om er nu iets over te zeggen. We hebben door corona allemaal wel een lesje in nederigheid gehad. Voor corona ging alles up, up, up! Dat besef je nu pas. Je ging mee in de waan van de dag, maar dit had niemand verwacht. Wat de toekomst brengt? Ik hoop dat het beter wordt dan 2020!”

Autoschade Posthouwer

Opgericht in 1970 door Klaris Posthouwer. Het bedrijf aan de Hogenoord in Utrecht was dermate klein dat busjes voor spuitwerk halverwege omgedraaid moesten worden om de andere kant te kunnen spuiten. In 1991 is het bedrijf uit de binnenstad verhuisd naar het industrieterrein aan de Tractieweg. Daar heeft het, na de nodige verbouwingen, de omvang gekregen die het inmiddels heeft, met een spuitcabine waar busjes met gemak in kunnen. Zoon Jeffrey Posthouwer is het vak van schadehersteller met de paplepel ingegoten. Hij werkt sinds 1982 in het bedrijf en nam het in 2017 van zijn vader over.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2381 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *