Schadepreventie voor bezorgdiensten

Prodrive Academy en Moove lanceren een aanpak voor schadepreventie, specifiek voor bezorgdiensten.

Door toenemende verkeersdrukte en het inzetten van onervaren chauffeurs worden bezorgdiensten vaak geconfronteerd met schades. Hierdoor stijgen de verzekeringspremies explosief, wat ten koste gaat van de winstmarges. “Het is logisch dat de schadelast bij veel bezorgdiensten enorm stijgt”, aldus consultant Tim Jansen van Prodrive Academy. “De grote bestelwagens worden vaak bestuurd door studenten of jonge chauffeurs. Deze chauffeurs hele dagen, zonder enige bijscholing laten rijden, manoeuvreren en laten parkeren in het drukke verkeer is vragen om problemen.”

Telematica

De preventieve aanpak, bestemd voor nieuwe en bestaande chauffeurs, bestaat uit een combinatie van meten, trainen en motiveren, zowel in de praktijk als via e-learning. Het maatwerkprogramma wordt op Europees niveau aangeboden. Moove is bij de aanpak betrokken als dataspecialist. “Het gebruik van telematica is essentieel”, aldus Han Arts, verkoopdirecteur bij Moove. “Door data te verzamelen en te analyseren komen pijnpunten naar boven die aangepakt kunnen worden. Het programma is uniek omdat bestuurders tijdens het rijden voorzien worden van realtime feedback op hun gedrag door middel van geluidssignalen of gesproken observaties.”

Bewustwording

“Het klinkt als een open deur maar communicatie speelt bij schadepreventie een belangrijke rol”, zegt Tim Jansen. “Als onderdeel van de aanpak krijgen klanten een marketing toolkit. Daarmee kunnen ze actief en eenvoudig bestuurders benaderen. Dat zorgt voor interne zichtbaarheid en betrokkenheid.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2893 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *