VOC: al 200 BBL-plekken schadeherstel/spuiten

Ruim tweehonderd leerlingen zijn tot nu toe gestart met het praktijkonderwijsprogramma van Stichting Carrosseriebedrijf (VOC) en de ROC’s Noorderpoort, Midden Nederland en het Summa College. Dat meldt de VOC.

Doel van het initiatief en de spreiding over drie ROC’s is om de afstemming tussen theorie en praktijk te bevorderen. Door het intensieve BBL-programma is volgens VOC een leerling sneller in staat om de leerstof toe te passen, met als (dringend gewenst) gevolg: een verbeterde inzetbaarheid binnen de carrosseriebranche.

Praktijk

Genoemde ROC’s zijn verdeeld over noord-, midden- en oost-Nederland. Groot voordeel van het praktijkonderwijsprogramma is dat de BBL-leerlingen ’s morgens de theorie volgen bij het ROC en in veel gevallen aansluitend de kennis direct in de praktijk kunnen brengen in de werkplaats bij VOC. Behalve een betere aansluiting levert de benadering ook productieve dagen op. “Het is een vak dat je niet alleen uit de boeken leert”, beaamt Martijn Groenewold, chef spuiterij bij Koops Autoschade in Borger (en leermeester van een leerling Autospuiten). “Je moet het met je handen doen en dan is praktijkervaring heel belangrijk.”

Echte doeners

Eigenaar Berry Bottram van Autoschade Bottram in Bergeijk ziet leerlingen van tegenwoordig als echte doeners, die graag de daad bij het woord voegen. “Daarom is het praktijkonderwijsprogramma zoals dat aangeboden wordt door VOC/ROC een schot in de roos. Als een leerling bij ons in het bedrijf aan het werk is, komt hij ook met vragen die hij opgestoken heeft in de theorie- of praktijkles. Hij is dus duidelijk bezig om zich te ontwikkelen.”

Aantrekkingskracht

Marieke Post, communicatieadviseur bij VOC, zegt dat het praktijkonderwijsprogramma mogelijk nog bredere navolging krijgt. “We zijn in gesprek met diverse andere ROC’s. Blijkbaar heeft ons programma een sterke aantrekkingskracht. Leerlingen vragen zelf aan werkgevers of ze eraan mee mogen doen. Mocht trouwens iemand een nieuwe werkgever krijgen, dan kan het contract daar worden voortgezet.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *