De brancheorganisaties Focwa en Bovag maken zich grote zorgen over de impact van de energiekosten op de bedrijfsvoering van hun leden. Daarom lobbyen de twee brancheorganisaties onder meer bij MKB Nederland en VNO voor steunmaatregelen en roepen ze verzekeraars en leasemaatschappijen op om rekening te houden met de effecten van de hoge energieprijzen op de bedrijfsvoering van de schadeherstelbedrijven.

De brancheorganisaties rekenen voor: een gemiddeld autoschadeherstelbedrijf verbruikt ongeveer 50.000 kWh elektriciteit en 25.000 kubieke meter gas om werkplaats en met name de spuitcabine te verwarmen. De gasprijs op de zakelijke energiemarkt is nu al 8 keer hoger dan in oktober 2020. Ten opzichte van januari 2021 is de gasprijs nu al met een factor 5 toegenomen. De elektriciteitsprijs is ondertussen al 4,5 keer over de kop gegaan. Voor een gemiddeld schadeherstelbedrijf met een variabel tarief kan dat, op basis van de huidige prijzen, een prijsstijging van 180.000 euro op jaarbasis betekenen. Voor een groot schadeherstelbedrijf loopt dat op tot 275.000 euro per vestiging. Die explosieve stijging zorgt per direct voor een sterke kostenstijging voor het schadeherstelbedrijf en bedreigt een gezond rendement van de Focwa- en Bovag-leden.

Verborgen kosten

Beide brancheorganisaties maken zich al langer grote zorgen over de verdiencapaciteit van schadeherstelbedrijven. In de sector zijn de marges fors onder druk komen te staan in de afgelopen jaren. Zeker ook door het gebrek aan hoogwaardig personeel, het steeds duurder wordende vervangend vervoer door duurdere auto’s en de stijgende lak- en onderdelenprijzen. Er zijn vele verborgen kosten die niet doorberekend (kunnen) worden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties