bekeken: 655 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

SoundComfort van Goodyear gelauwerd

DOMEIN: Productnieuws

Geplaatst op: 18 december 2019, 10:51

Leestijd: 2 minuten

De geluiddempende SoundComfort-technologie van Goodyear is in België en Nederland verkozen tot Product van het Jaar 2019.

De Product van het Jaar-award is ’s werelds grootste award voor productinnovatie op basis van consumentenstemmen. 5.000 consumenten brachten hun stem uit in een nationaal representatieve studie uitgevoerd door onderzoeksbureau Nielsen.

De SoundComfort-technologie is een belangrijk voorbeeld van Goodyears missie om de innovatie in de bandensector voort te stuwen, om tegemoet te komen aan de wensen van de markt en de consument nu auto’s elk jaar weer stiller worden, zeker bij de steeds populairdere elektrische en hybride auto’s. Het gevolg is echter dat de rolgeluiden van banden steeds meer opvallen in de auto.

De SoundComfort-technologie maakt het interieur van de auto de helft stiller in vergelijking met conventionele banden (gemiddeld tot -4db) door de resonanties in de luchtholte van de band te verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de rijprestaties.

Schuimelement

Goodyear brengt daarom een schuimelement van open-celpolyurethaan aan op het binnenoppervlak van de band. Deze geavanceerde schuimlaag vermindert de luchtvibraties in de band en creëert zo een ontspannen sfeer in het interieur, zodat bestuurders onderweg nog meer kunnen genieten van muziek of een goed gesprek. 

De SoundComfort-technologie maakt het interieur van de auto de helft stiller in vergelijking met conventionele banden (gemiddeld tot -4db) door de resonanties in de luchtholte van de band te verminderen, zonder dat dit ten koste gaat van de rijprestaties. 

Goodyear brengt een schuimelement van open-celpolyurethaan aan op het binnenoppervlak van de band.

Lawaaitestbaan

Dat is gebleken tijdens metingen in het voertuig op de weg. Getest werd met de bandenmaat 245/40R18 onder een Audi A8. Goodyear gebruikte hiervoor de eigen testfaciliteiten in Luxemburg, waar het onder meer beschikt over een lawaaitestbaan.

Het schuim is licht genoeg om geen impact te hebben op het verbruik, de rolweerstand of de maximumsnelheid. Ook dat bleek tijdens de testen op het Goodyear Innovation Center. 

In groen zien we hier de geluidgolven die zich verplaatsen via de lucht. In rood zijn de structurele geluidgolven zichtbaar: vibraties die worden doorgegeven door de voertuigcomponenten. Een belangrijke bron van geluid is de resonantie in de luchtholte van de band. Die komt voort uit trillingen van de lucht op die plek die via de wielophanging worden doorgegeven aan de rest van de auto.

Tags: , , , ,

Autobinck investeert in…Fusie PSA en FCA een feit
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties