bekeken: 1884 x
Waardeer dit artikel:
171 votes, average: 2,82 out of 5171 votes, average: 2,82 out of 5171 votes, average: 2,82 out of 5171 votes, average: 2,82 out of 5171 votes, average: 2,82 out of 5
(2,82)
(Inloggen is vereist)

Start-stopaccu aftermarket ijlt na

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 25 oktober 2016, 14:04

Leestijd: 1 minuut

De verkoop van start-stop-batterijen in de vervangingsmarkt verloopt relatief langzaam ten opzichte van de eerste montage. De oorzaak, volgens Ecobat Battery Technologies: veel meeste mensen houden niet van start-stop. Ze willen de controle over het voertuig niet uit handen geven en schakelen de functie daarom uit.

Het resultaat is dat de motor niet stopt zodra het voertuig tot stilstand komt en evenmin herstart, maar gewoon blijft draaien. De meerdere starts waarvoor de start-stop-accu is ontworpen blijven dus uit, zodat hij niet aan het einde van de geplande levensduur komt. Dat betoogde John Bentley, technisch manager van Ecobat Battery Technologies (EBT), onlangs bij een seminarpresentatie op de Automechanika Birmingham.

Bentley wees op de techniek voor de gebruikelijke startmotor-, verlichting- en ontstekingsaccu (SLI) ten tijde van de ontwikkeling van het microhybride voertuig (start-stop). Destijds was die techniek ontoereikend om bestand te zijn tegen de twintig- tot dertigduizend motorstarts die ze naar verwachting van de voertuigfabrikanten gedurende vier jaar zouden maken. Aangezien inmiddels veel microhybrides vier jaar of ouder zijn en vorig jaar zeventig procent van de toen geproduceerde voertuigen start-stop had, zou de groeicurve in de vervangingsmarkt sterk moeten stijgen. In plaats daarvan zijn de aftermarketverkopen in Europa van AGM- en EFB-accu’s teleurstellend.

Lichtpuntje is dat meer bestuurders gewend raken aan assistentiesystemen en minder geneigd zijn om deze uit te schakelen. Verder valt te verwachten dat de wetgeving gaat voorschrijven dat de tweede generatie stop-startsystemen niet meer uitgeschakeld kan worden. Het logische gevolg is daarom dat bij deze voertuigen de accu wél binnen het tijdsbestek van vier jaar vervangen moet worden.

Tags: , , , , ,

Online klant op Nationaal…Krukas- en nokkenassensoren…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties