bekeken: 962 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 51 vote, average: 3,00 out of 5
(3,00)
(Inloggen is vereist)

Stijgende vraag naar digitale schadeafhandeling

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 28 april 2020, 10:46

Leestijd: 2 minuten

De schadeherstelbranche wordt behoorlijk hard geraakt door de coronacrisis. Het platform voor schadeafhandeling Fixico merkt dat juist nu zakelijke partijen de voordelen zien van een digitale schadeafhandeling.

Behalve als platform dat automobilisten met schade en schadeherstellers bij elkaar brengt, beheert Fixico ook voor veel fleet, lease en verzekeringsmaatschappijen het schadeafhandelingsproces. Juist in tijden van corona ziet Fixico zijn business op dat gebied toenemen. Oprichter Derk Roodhuyzen de Vries: “Mensen zien juist nu de voordelen van een volledig digitaal en contactloos proces. Veel partijen waar wij al mee in gesprek waren, hakken nu de knoop door om versneld met ons in zee te gaan. Gelukkig hebben we genoeg financiële armslag om een tijdelijke teruggang op te kunnen vangen. Op de lange termijn denk ik dat wij als bedrijf sterker uit deze crisis komen.”

Afname

Ook Fixico ziet een afname van de activiteit in schadeherstel, al zijn er grote verschillen, per land en per segment. Derk Roodhuyzen de Vries: “In Nederland en Duitsland loopt de business relatief nog aardig door, maar in België gebeurt helemaal niks. Het inboeken van schadeherstel op termijn gebeurt nog wel, maar daadwerkelijk repareren gebeurt niet meer. Al die bedrijven liggen stil.”

Het verschil is ook groot tussen consumentenbestedingen in schadeherstel en de zakelijke klanten van Fixico. Derk Roodhuyzen de Vries: “Op de consumentenmarkt heeft de coronacrisis eigenlijk geen impact. We zien die markt zelfs licht groeien. Onze aanname is dat dat in dezelfde categorie valt als klussen in huis. Mensen zijn meer aan huis gebonden en vinden het kennelijk nu makkelijker om ook even dat krasje weg te laten werken. Wat fleet, lease en verzekeringsmaatschappijen betreft zagen we in de eerste maanden van de ‘intelligente lockdown’ wel een schrikreactie: er kwamen fors minder opdrachten. Die business zien we nu langzaam terugkeren, al is het nog steeds minder dan voor de coronacrisis. En ook hier zien we wel boekingen voor de toekomst.”

Rental

Op het gebied van rental is het volume aan schadeherstel vrijwel helemaal weggevallen. Derk Roodhuyzen de Vries: “We hebben daar een redelijk goed beeld van, want het merendeel van de verhuurbedrijven in Nederland werken wel met ons. Daar zien we dat ze veel minder auto’s in hun vloot hebben en zoveel mogelijk hun cash binnenhouden. Ze verhuren natuurlijk ook fors minder dan voor de crisis.”

Tags: , , , ,

RDW herstart schadekeuringenNauwelijks vraag naar retrofit…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties