bekeken: 834 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Twee onder één kap

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 12 februari 2020, 09:45

Leestijd: 5 minuten

Voor de buitenwereld mag het misschien allemaal Bart Ebben heten, achter deze naam schuilen wel degelijk twee verschillende bedrijven, die door Bart Ebben jr. en zijn zwager Jan Veltman ook gescheiden van elkaar worden gerund.

In Malden en omstreken was Bart Ebben allereerst hét adres voor gebruikte onderdelen van Citroën, later ook van Peugeot en op termijn mogelijk ook van Opel en Fiat, want hoe lang blijven autofabrikanten nog gescheiden van elkaar opereren? Bart Ebben jr. ziet nu al dat merken steeds meer gemeenschappelijke onderdelen hebben. “Ik denk zelfs dat op den duur alleen de carrosserie nog anders is, maar dat onderdelen steeds meer uitwisselbaar worden. We leveren nu bijvoorbeeld al motoren voor BMW, Mini heeft benzinepompen die we bijna dagelijks verkopen. We zijn wel Citroën- en Peugeot-specialist, maar ons werkterrein wordt elke dag breder. Zo kan het gebeuren dat we voor een C4 Picasso tien dynamo’s hebben liggen en voor een Peugeot 308 geen een, totdat je erachter komt dat dat hetzelfde onderdeel is. Dat hebben we allemaal gedocumenteerd, daar heeft Bart sr. jarenlang in geïnvesteerd en daarom worden we over de hele wereld op internet gevonden.”

Dat Opel en onlangs nog Fiat zijn opgenomen in de PSA-familie betekent niet automatisch dat Bart Ebben nu ook Opels en Fiats is gaan inkopen. Bart Ebben jr.: “Als we weten dat een auto vrijwel gelijk is aan een Peugeot of Citroën, zoals bij de Fiat Scudo het geval is, dan kopen we een Scudo in. Maar een Fiat 500 zullen we niet inkopen. Voor Opel zal ook nog moeten blijken welke modellen veel gemeenschappelijk hebben met Peugeot en Citroën. Die gaan we dan ook inkopen.”

Het past niet

Een veelgehoorde klacht van autobedrijven die weleens gebruikte onderdelen monteren, is dat ze vaak niet passen. Zelfs binnen één modellenreeks komen immers al verschillende uitvoeringen van een bepaald onderdeel voor, met verschillende specificaties. Bart Ebben jr.: “Wij onderscheiden ons juist doordat wij van elk onderdeel precies de specificaties hebben gedocumenteerd. Als een klant ons vraagt om een bepaald onderdeel, zoeken wij precies uit welk onderdeel hij moet hebben. Niet elke klant is in staat om zelf precies uit te zoeken welk onderdeel hij nodig heeft. En vergeet niet dat bij het bestellen van een nieuw onderdeel ook veel fout gaat. Hoeveel onderdelen gaan er niet retour naar de grossier, omdat het toch niet het goede onderdeel was?”  

De verkoopafdeling van Bart Ebben bestaat uit vier man, die dagelijks bestellingen opnemen die via telefoon, mail of post binnenkomen. Bart Ebben jr.: “De meeste bestellingen komen uit Nederland, Duitsland en België, al komen ze van over de hele wereld, ook weer dankzij onze database. Dan zoeken ze op internet naar het nummer van het onderdeel dat ze uit de auto hebben gehaald en komen ze zomaar op BartEbben.nl. Kennelijk straalt de website voldoende kwaliteit en vertrouwen uit, en bestellen ze het onderdeel bij ons.”

Zelfs merkdealers bestellen gebruikte onderdelen bij Bart Ebben, maar ook daar ziet Bart Ebben jr. verschillen: “Er zijn vooruitstrevende dealers, die alle klanten willen helpen, niet alleen die met een dikke portemonnee en die wel bij ons bestellen. En er zijn er ook die nooit bij ons bestellen.”

Jan Veltman: “Het is vaak ook een beslissing van bovenaf. Misschien zou de werkplaats best gebruikte onderdelen willen bestellen, maar mogen ze dat niet. ‘Wij doen alleen nieuw’, dat kan beleid zijn.”

Bart Ebben jr.: “De grootte van het dealerbedrijf maakt daarbij niet uit. Er zijn hele grote dealerholdings die bij ons bestellen, en kleine dealers die dat nooit doen. Het gaat er maar om: hoe vooruitstrevend zijn ze?”

Eurorepar Car Service

Bart Ebben was een van de eerste autobedrijven die zich aansloot bij de vereniging van Peugeot- en Citroën-merkspecialisten PCA. Inmiddels is het autobedrijf aangesloten bij Eurorepar Car Service. Is Bart Ebben jr. verantwoordelijk voor het onderdelenbedrijf, het autobedrijf is meer de winkel van zijn zwager Jan Veltman: “Vier jaar geleden zijn Carmen (dochter van Bart Ebben sr., EP) en ik het autobedrijf zelf gaan runnen. We gingen toen op zoek naar iets wat onze werkplaats meer zou kunnen vullen. We hebben bewust gekozen voor een concept waar veel energie in gestoken wordt, veel reclame voor wordt gemaakt. Er zit een heel enthousiast team achter, waar we ook veel ondersteuning van krijgen. Het is een laagdrempelige club, die toch professioneel gerund wordt en die ons laat doen waar we goed in zijn.”

Nu is Eurorepar opgezet als een multimerkenformule. Jan Veltman ziet dat dat in de beleving van de consument nog wel beter moet worden. “We dragen echt wel uit dat we Citroën- en Peugeot-specialist zijn. Dankzij Eurorepar zorgen we er nu voor dat we nog wat meer doorgangen ook voor andere merken erbij krijgen. Het doel is ook om er binnenkort nog een monteur en een receptionist bij te zetten, zodat we de komende vijf à tien jaar nog even flink kunnen doorpakken.”

‘Ik vind dat een klant altijd de optie van een gebruikt onderdeel moet krijgen.’

Bart Ebben jr. vult aan: “Dat is ook gelukt dankzij die acties die je hebt bedacht. De aircocheck bijvoorbeeld heeft heel veel vreemde merken binnengebracht. Of de verhuur van dakkoffers.”

Jan Veltman: “Klopt. Je kunt die mensen dan later nog eens benaderen voor een apk of een onderhoudsbeurt bijvoorbeeld. Werkt toch beter dan een advertentie in een krantje. Verder is het voordeel van Eurorepar dat ze een eigen onderdelenlijn hebben, met een eigen webshop, al moet die multimerkenstrategie nog wel wat beter op gang komen. Voor onderhoud halen we de meeste onderdelen zowel van Eurorepar als van onze huisgrossier Koskamp, maar voor reparatie kijken we natuurlijk eerst of we het onderdeel zelf in huis hebben.”

Circulair

“Het is ook circulair gedacht”, merkt Bart Ebben jr. op en dat duurzaamheidsaspect is natuurlijk een steeds belangrijker selling point voor een leverancier van gebruikte onderdelen. Jan Veltman: “Er zijn klanten die het zelfs fijn vinden als ze een onderdeel gebruikt kunnen krijgen en zo bijdragen aan het minder belasten van het milieu. Daar is vraag naar, onder alle soorten autobezitters. Bovendien is de prijs van een gebruikt onderdeel grofweg de helft van wat het nieuw kost.”

Bart Ebben jr.: “En soms is een gebruikt onderdeel zo goed als nieuw. We hebben bijvoorbeeld een demoversie van een DS7 gekocht van de fabrikant. Die heeft nog maar een paar duizend kilometer gereden. Waarom zou je een onderdeel daaruit niet willen plaatsen? In Frankrijk is elk autobedrijf bij een reparatie al verplicht om een gebruikt onderdeel aan te bieden in de offerte. Ik vind ook dat een klant altijd die optie moet krijgen. En als ze dat bij een betrouwbaar bedrijf kunnen kopen, is dat een win-winsituatie voor iedereen. Heel vaak gaan onderdelen vijftien tot twintig jaar langer mee dan de auto zelf. Die vrees bij autobedrijven om gebruikte onderdelen te monteren, die begrijp ik niet.”

Thuis

Uiteindelijk komen de klanten van zowel het onderdelenbedrijf als het autobedrijf door dezelfde deur naar binnen en ervaren zij de gemoedelijkheid van een familiebedrijf. Jan Veltman: “Dat mensen hier persoonlijk worden aangesproken, dat zit er bij iedereen ingeprent. Klanten, ook al zijn het er inmiddels heel veel, moeten zich hier welkom, moeten zich thuis voelen.”

Bart Ebben
Bart Ebben sr. startte in 1978 met het lassen van balken van de Citroën DS, die nog wel eens wilden roesten. Bart jr.: “Steeds vaker had hij een onderdeel nodig. Hij is toen auto’s bij gaan kopen voor demontage. Later kwam daar Peugeot bij, toen een kennis van Bart sr. hem had gewaarschuwd dat die twee wel eens samen zouden kunnen gaan. Hij wilde in eerste instantie een supermarkt voor gebruikte onderdelen bouwen. Dat bleek, door alle verschillende onderdelen en modellen toch wat te ingewikkeld. Hij heeft al heel vroeg een eigen softwaresysteem laten bouwen waar al onze onderdelen in beschreven staan. Dat is nog altijd de backbone van ons onderdelenbedrijf.”
Na een recentelijke, forse uitbreiding herbergt het magazijn van Bart Ebben inmiddels zo’n tachtigduizend onderdelennummers.

Tags: , ,

Zes deeltjestellers op…Bovag “zeer content” met…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties