bekeken: 873 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3,00)

Universeel onderhoud dankzij wasstraat

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 20 juli 2020, 09:33

Leestijd: 3 minuten

Dealers kunnen op verschillende manieren onderhoud en reparatie aan vreemde merken binnenhalen. Toyota-dealer Helmond in Culemborg zet daarvoor de wasstraat ook commercieel in. Onlangs werd de kettingbaan vernieuwd én verbeterd.

De meeste dealerbedrijven gebruiken hun wasgelegenheid alleen voor de eigen auto’s. Toyota Helmond exploiteert zijn kettingwasstraat al 25 jaar lang ook commercieel en dat levert behalve tevreden wasklanten ook klanten voor de werkplaats op. Eigenaar Dirk-Thijs Helmond: “We hebben net een bord opgehangen bij de uitgang van de wasstraat, drie bij zes meter, waarop we de klant attent maken op ons universeel onderhoud, een apk voor 29,95 euro en ons telefoonnummer erbij. Op een doordeweekse dag krijgen we toch vijftig tot honderd bezoekers in de wasstraat, op een zaterdag honderd tot tweehonderd en die komen allemaal langs dat bord. We hebben onze occasions ook zo opgesteld dat ze daar altijd langsrijden.”

Garageformule

De reden om als Toyota-dealer ook universeel onderhoud binnen te halen is simpel: “Er is steeds minder onderhoud nodig. De techniek in auto’s wordt steeds beter, onderhoudsintervallen worden steeds langer, dus dan ga je andere dingen zoeken om je werkplaats gevuld te houden.”

Een universele garageformule zou een volgende stap kunnen zijn? “Dat zou kunnen. We hebben er al wel aan zitten denken, maar zo ver zijn we nog niet. Als dealer is het niet zo moeilijk om aan de eisen van zo’n formule te voldoen. De vraag is meer: hoe draag ik dat uit naar de klant toe? En ook naar jezelf toe: je hebt toch getekend voor een dealerschap. Als je dan een universeel bord ophangt, doet dat dan geen afbreuk aan je uitstraling als merkdealer? Maar dat is van later zorg, voorlopig zijn we nog niks in die richting van plan.”

Dezelfde washal

Toyota Helmond baat zijn wasstraat al sinds 1995 commercieel uit. Dirk-Thijs Helmond: “Mijn vader is het bedrijf in 1990 gestart. In 1995 hebben we de werkplaats uitgebouwd en hebben we ook de wasstraat laten plaatsen. We hebben toen al meteen voor een kettingbaan gekozen, met name voor de snelheid. Je kunt dan drie auto’s tegelijk wassen en die capaciteit hebben we hier ook wel nodig. Er was een rollover aan de andere kant van Culemborg, maar die is al jaren geleden weggegaan. En een andere merkdealer heeft onlangs besloten zijn wasgelegenheid niet langer commercieel in te zetten. Dat heeft ons behoorlijk wat nieuwe klanten opgeleverd, met name autobedrijven die daar hun wagenpark lieten wassen. Die kopen dan bijvoorbeeld een pas voor vijftig of honderd wassingen, krijgen ze er 10 procent gratis bij.”

‘Op een zaterdag komen toch tweehonderd wasklanten langs dat bord.’

“Toen de wasstraat aan vernieuwing toe pas, hebben we drie aanbieders laten komen. Washtec was de enige leverancier die een kettingbaan kon leveren waarvoor ik dezelfde vloer kon gebruiken. Andere aanbieders moesten de washal uitbreiden, of ze moesten er een simpeler wasstraat in zetten, maar dat wilde ik niet. Ik wilde een wasstraat met dubbele dakborstels, die meezwenken, aan beide zijden dubbele wasborstels die bovendien met de auto meelopen, waardoor je veel langer contact tussen de borstels en de auto hebt. Je hebt dan ook niet die streep in het midden, tot waar de borstel gekomen is. En ik wilde dubbele drogers, die meedraaien met de vorm van de auto. De indeling van de wasstraat is wel anders geworden, maar Washtec kon hem wel in dezelfde hal inbouwen.”

Met de nieuwe wasstraat is de capaciteit toegenomen, mede doordat voorwassen eigenlijk niet meer nodig is. Dirk-Thijs Helmond: “En het wasresultaat is veel beter geworden, verbluffend! Vogelpoep, de ruimte onder de ruitenwissers en bij de kentekenplaat is het enige wat we nog voorbehandelen. Vroeger hadden we ook geen wielwassing, die hebben we nu wel, in de wasstraat geïntegreerd.”

Tweehonderd auto’s per dag

Voor de personele bezetting heeft de aanpassing geen gevolgen gehad. “Er staat nog altijd iemand voor het afrekenen en voor die simpele voorwashandelingen. En op zaterdag staan er drie man, om ook die piekbelasting van tweehonderd auto’s te kunnen halen. Afgelopen zaterdag zaten we voor het eerst onder de honderd. Het was geen mooie dag, met veel regen. Toen hebben we de gelegenheid te baat genomen om de wasstraat zelf te reinigen. Moet ook af en toe gebeuren, zeker met een nieuwe wasstraat wil je dat gewoon bijhouden. Gaat hij ook langer mee.”

Hobbyisten en uitgevers scoren…Berner nadert verhuizing…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties