bekeken: 868 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Vallei Auto Groep met Bochane in onderdelenproject

DOMEIN: Retail

Geplaatst op: 13 februari 2020, 09:53

Leestijd: 2 minuten

Renault-onderdelen die bezorgd worden met een bestelbus die de Volkswagen-merken toont en het label De Onderdelendienst? In de regio Veenendaal gebeurt het sinds afgelopen jaar, dankzij een samenwerking tussen de betreffende lokale merkdealers.

Niet bijtende merken en een organisatie-dna dat juist heel goed op elkaar aan sluit. Dat waren de ingrediënten die volgens initiatiefnemer Jan Willem Mauritz de gedachte vormen achter de opgestarte samenwerking. Als aftersalesmanager bij Vallei Auto Groep heeft hij met Harold van de Scheur, business development directeur bij Bochane, eerst een serie verkennende gesprekken gevoerd om te polsen of die gedachte niet eenzijdig bleek. “De Onderdelendienst is al een jaar of vijf een begrip als het gaat om de merkspecifieke delen voor Volkswagen en diens zustermerken. We kunnen dus spreken uit ervaring.” 

Wat niet in het eigen magazijn beschikbaar is wordt op de middagroute via een tussenstop in Leusden opgepikt

Door in de eigen regio samen te werken met merkvreemde collega’s kan de efficiency van zo’n dienst worden vergroot, maar het vraagt ook om samenwerkingsbereidheid. “En dat is geen automatisme in de sector, traditioneel is men er juist huiverig voor. Gelukkig geldt dat niet voor het team van Bochane: zij zien juist de voordelen ervan in.” 

Elkaar versterken

Die voordelen bestaan niet alleen uit logistieke efficiency. “De gedachte erachter is dat bij onze klanten ook Renaults, Nissans en Dacia’s binnenkomen. Die klanten zijn wellicht nog geen klant bij Bochane voor hun merkonderdelen. Omgekeerd geldt hetzelfde: hun klanten krijgen ook onze merken binnen maar zijn wellicht nog geen klant van De Onderdelendienst. Kortom, we versterken elkaar enorm, terwijl we elkaar niet bijten. Win-win, als je het mij vraagt.”

Het resultaat is dat autobedrijven buiten het gebonden kanaal, zoals merkspecialisten, universelen en schadebedrijven de originele delen van de merken binnen de Volkswagen Groep plus die van Renault, Nissan en Dacia met dezelfde bezorgdienst ontvangen. Dat de twee elkaar vonden betekent dat grofweg het rayon rondom Veenendaal, van Almere tot aan Arnhem, wordt bediend.

Iedereen welkom

Het merendeel van de klantenkring bestaat echter uit universele autobedrijven, al dan niet aangesloten bij een garageconcept. “Iedereen is welkom”, benadrukt Mauritz. “Vijf tot tien procent van de klanten bestaat uit schadebedrijven, maar die doen overigens wel relatief veel omzet. Een kwart van de omzet komt voor rekening van die groep.” In totaal zijn volgens de Vallei Auto Groep zo’n 350 universele autobedrijven aangesloten.

Voor de bezorging zijn drie chauffeurs in dienst die met evenzovele busjes hun route rijden. “Vandaag bestellen, morgen in huis: dat is de stelregel bij ons. De middagroute rijdt indien gewenst langs Leusden. Onderdelen die we zelf niet op voorraad hebben maar wel bij de importeur beschikbaar zijn kunnen op die manier toch nog zonder verdere vertraging bij de klant liggen.” Het bestellen verloopt via het bekende portaal van Partslink24. Intern zorgen vier man voor acquisitie, ondersteuning en opvolging. “We hanteren daarbij zo veel mogelijk een vaste contactpersoon per klant.”

Jan Willem Mauritz (foto) gelooft in samenwerking binnen de branche. “En bij Bochane delen ze die visie gelukkig ook.” Het resultaat is dat de merkonderdelen voor Volkswagen en Renault gewoon uit dezelfde bus komen.

Tags: , , ,

Bovag “zeer content” met…Samenwerking Autoconnect en…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties