bekeken: 713 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Van bandenfabrikant naar mobiliteitsprovider

DOMEIN: Productnieuws

Geplaatst op: 29 maart 2019, 09:58

Leestijd: 5 minuten

De aanleiding pers en klanten te verzamelen in het Franse Alpe d’Huez is formeel de nieuwe winterband Blizzak LM005. In de wandelgangen is het gespreksonderwerp de recente overname van Tomtom Telematics.

Voor de verzamelde klantengroep, bandendistributeurs en bandenspecialisten, is het winterbandenseizoen anno begin februari al voorbij. Nog even en de wissel naar zomerbanden staat voor de deur, de voorraad zomerbanden moet dan op volle kracht zijn. Het pak sneeuw ter plaatse laat zien dat de timing voor een winterbandene-vent zeer geschikt is. Het nieuws over de geplande overname van Tomtom Telematics is op dat moment enkele weken oud. Uiteraard moet er nog een klap op gegeven worden door de verantwoordelijke mededingingsautoriteiten. Voor Tomtom betekent de verkoop dat er dik 900 miljoen euro in de kas vloeit, maar daarvan wordt vervolgens 750 miljoen weer doorgestoten naar de aandeelhouders. Bridgestone, de grootste bandenfabrikant ter wereld, hoopt zich met deze overname te promoveren tot een belangrijke aanbieder van mobiliteitsdiensten in plaats van ‘slechts’ een bandenfabrikant.

Telematica

Dat vraagt om uitleg. Robert Veraart, manager consumer products Benelux bij Bridgestone, begint met te benadrukken dat “banden wel degelijk de kern van de onderneming blijven. De maatschappij verandert echter en onze rol erbinnen moet mee-evolueren.”

Veraart doelt daarbij op data, door velen beschouwd als het nieuwe goud. Tomtom Telematics heeft ervaring met de verschillende telematicaoplossingen en door behalve het voertuig zelf ook de banden ‘connected’ te maken ontstaat een schat aan informatie. “Over het gedrag van onze pro-ducten in de dagelijkse praktijk bijvoorbeeld. Op korte termijn ligt de grootste toegevoegde waarde in de transportwereld.”

Bridgestone is buiten deze overname zelf ook betrokken bij verschillende telematica-initiatieven, zo stapte het eerder in de Franse start-up Xee. “We hebben in Rome niet alleen ons Europees Technisch Centrum”, zegt Veraart. “We hebben er ook een digitaal lab voor de ontwikkeling van dergelijke platforms. We kijken vervolgens waar we die het beste in de praktijk kunnen beproeven. Zo hebben we Bridgestone Connect in samenwerking met Speedy gelanceerd. Dit betreft een app waarmee de consument het voertuig eenvoudig ‘connected’ maakt.”

De app biedt niet alleen info over de actuele staat van het voertuig maar geeft ook voorspellingen over te verwachten onderhoud en banden vallen daar ook onder. Frankrijk kreeg de primeur, maar verdere uitrol over de grotere landen waar Speedy actief is – niet in België – staat gepland. Ook in Frankrijk getest is het idee van een bandenabonnement, dat Mobox werd gedoopt. Partners waren hier behalve Speedy ook het eigen First Stop-netwerk.

Op het circuit

In de Alpen staan op het circuit intussen drie variaties op het thema Golf klaar, een Mercedes GLA en een BMW 320d. Geen vierwielaandrijvers, hoewel twee exemplaren die indruk wel wekken met hun suv-achtige verschijning. Zowel de GLA als de Q3 zijn net als de aanwezige A3 en Golf voorwielaandrijvers, de BMW als enige achterwiel aangedreven. Geen van de beschikbare auto’s staat op concurrerend rubber, om de twintig wielen ligt steevast de nieuwe Blizzak LM005 waar het om gaat.De uitdaging is stevig. Het parcours is heuvelachtig, compleet met hellingproef en een uitwijkmanoeuvre voor versteend wild. Het is echter niet de vorm van het circuitje of het niveauverschil. De dunne sneeuwlaag bedekt een ijzige ondergrond en dat maakt dat de lamellen in het profiel hier veel meer moeite mee zullen hebben dan met de losse sneeuwstructuur. De verschillen in aandrijflijn laten zich hier direct gelden. De Golf is de enige met handbak en heeft van alle voorwielaandrijvers het minst moeite met deze hellingproef. De suv’s hebben bovendien hun hoge zwaartepunt tegen. De 3-serie heeft als achterwielaandrijver op deze proef duidelijk het voordeel.

Testen

Nu zijn dergelijke observaties allereerst persoonlijk en daarnaast ook nog eens onder omstandigheden met te veel variabelen die buiten onze invloedssfeer liggen. Geen onafhankelijke test compleet met vergelij-kingsmateriaal dus. Bridgestone heeft die wel laten uitvoeren door het commerciële insti-tuut Tüv Süd. De nieuweling Blizzak LM005 is daartoe afgezet tegen Continental Winter Contact TS860, Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin 6 en Pirelli Cinturato Winter. Omdat de Bridgestone nog niet op de markt was zijn de testbanden door de fabrikant zelf aangeleverd, de concurrenten zijn door Tüv Süd aangekocht op de Europese markt. Als het gaat om het remgedrag op sneeuw en de tractie op sneeuw dan scoort Bridgestone steevast zilver, op nat wegdek steevast goud.

Profilering van het merk onder consumenten wordt steeds belangrijker voor Bridgestone.

 

De maatvoering is in dergelijke testen van groot belang en dus willen we hierbij nog even benadrukken dat dit vijftal getest is onder een VW Golf VII voorzien van ban-denmaat 195/65 R15. Hoewel tijdens de persconferentie benadrukt wordt dat de gro-tere maten met de lagere aspectratio’s fors in opkomst zijn kiest Bridgestone uitgerekend deze maatvoering om door Tüv Süd te laten testen. Desgevraagd reageert de fabrikant dat deze maat op de Europese markt het meest wordt verkocht en dat daarom zo besloten is.Met de Blizzak LM005 heeft Bridgestone niet alleen een nieuwe en actuele winterband in het gamma opgenomen, het is bovendien een onderdeel van de nieuwe strategie als het gaat om de opbouw van de modellenlijn. Veraart legt uit dat het brede aanbod van typen en maten binnen het programma inmiddels wat aan duidelijkheid te wensen overlaat. Door dat aan te pakken snijdt het mes immers aan twee kanten. “Wederverkopers zoals banden-distributeurs, -specialisten en autobedrijven hebben baat bij een duidelijke opbouw van het gamma en consumenten weten ook beter waar ze aan toe zijn. Op deze manier kan de wederverkoper met een smallere voor-raad toe en richting de consument kunnen we gezamenlijk een veel krachtiger bood-schap brengen. Met het brede programma van vroeger versnipperde de boodschap te makkelijk.”

Driveguard-versies

Onderdeel van die nieuwe strategie is het schrappen van Driveguard als aparte modellijn. “Begrijp me niet verkeerd, de techniek om door te kunnen rijden op een lekke band blijven we voeren. Van de nieuwe Blizzak LM005 zullen medio 2020 24 maten beschikbaar zijn in de Driveguard-versie. Daarmee wordt dan ruim tachtig procent van de marktvraag bediend.” In totaal zal de nieuwe winterband medio 2020 in 156 maten beschikbaar zijn, goed voor negentig procent van de marktvraag in het wintersegment. Of het nu gaat om ‘klassieke’ personenwagens of de tegenwoordig zo hippe en in opkomst zijnde suv’s, de Blizzak LM005 wil er een antwoord op hebben. Dat blijkt ook uit het feit dat de maten uiteenlopen van 14 tot en met 22 inch. Naast de Blizzak LM005 winter-band is er dus de Turanza T005 zomerband en de Weather Control A005 vierseizoenenband. Die zijn dus allebei ook als Driveguard beschikbaar, afhankelijk van de maatvoering uiteraard.

Die Weather Control A005 is niet nieuw maar wordt tijdens het event toch belicht. Bridgestone houdt er sinds enige tijd namelijk een andere filosofie op na als het gaat om dit marktsegment. Voorheen was altijd het standpunt dat de vierseizoenenband geen plek verdiende in het leveringsgamma op de Europese markt. Deels door de kwaliteit van de eigen internationale productlijn op dat moment, maar ook omdat in de basis een vierseizoenenband een compromis is tussen compromissen. Elke zomerband is immer een compromis, net zoals een winterband dat is. Nu combineer je die twee in één product.

Nu is er echter een beter op de marktwensen toegesneden product in de vorm van de Weather Control A005. Dat, in combinatie met het almaar stijgend marktaandeel van het allseason-segment (er wordt gerekend met zeven procent marktaandeel) maakt het voor de fabrikant tijd om er ook actief in te willen zijn.

3PMSF-markering

De Weather Control A005 is voorzien van de bekende 3PMSF-markering, de norm voor winterbanderkenning, maar in veel (wintersport)landen is die markering alleen niet voldoende. Ook het profiel moet voldoen aan de 4 millimetergrens. Dat zou betekenen dat vierseizoenenbanden eerder vervangen moeten worden of dat er alsnog tijdelijk gewisseld moet naar erkende winterbanden. Dit punt raakt vanzelfsprekend de vierseizoenenmarkt in de breedte en niet alleen de nieuwe Weather Control A005. De doelgroep bestaat dan ook vooral uit consumenten met een vrij laag jaarkilometrage en een auto die geen winterse tochten buiten ons eigen land maakt. Op verzoek van Bridgestone is de nieuweling getest door Tüv Süd onder een Golf VII, in de maat 205/55 R16 welteverstaan. Volgens dat vergelijk is de remweg op nat wegdek en op sneeuw korter dan de Cross Climate Plus die als vergelijkingsmateriaal diende. Bridgestone claimt bovendien als enige in het segment een A-label te hebben binnen de categorie grip op nat wegdek (EU-bandenlabel).

Opvallend ten slotte: de nieuweling is ook beschikbaar (tien maten) met de genoemde Driveguard runflat-technologie voor auto’s die niet af-fabriek zijn uitgerust met runflat-banden.

U kunt dit artikel ook lezen in nummer 3 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 maart is verschenen.

Tags: , , , , , ,

Een andere tak van sportAutobedrijf Bart Ebben verder…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties