fbpx
bekeken: 4562 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2,54)

Column Marc Huisman: Verdiep jezelf in equipment voordat het te laat is

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 20 mei 2014, 10:18

Leestijd: 2 minuten

Equipment, als je het woord uitspreekt denk je meteen aan geld uitgeven. Hoe verdien ik het terug, of ga ik het wel terugverdienen? Is het wel noodzakelijk te investeren of kunnen we ook zonder?

Iedereen probeert te bezuinigen en zo min mogelijk te investeren. Maar wil je mee met de huidige en de toekomstige ontwikkelingen op het gebeid van zelfdenkende auto’s, dan zul je wel moeten.

Marc HuismanIn ons bedrijf onderhouden wij over het algemeen auto’s in de leeftijdscategorie van nul tot zeven jaar. Dan krijg je te maken met situaties waar je als merkonafhankelijk autobedrijf niet altijd even snel een oplossing voor kunt vinden. Denk aan gecompliceerde storingen, brandende motormanagementlampjes, etc.

Omdat deze auto’s vrij jong zijn, is er nog weinig informatie over te vinden. Hierdoor zul je zelf op onderzoek moeten uitgaan. En daar heb je op de eerste plaats kennis voor nodig, maar vooral ook equipment. Met een simpele tester die door je grossier wordt aangeboden redden we het niet op de lange termijn.

Diagnoseapparatuur

Het voordeel van de Monti-regelgeving, is dat er op de markt genoeg keuze is in diagnoseapparatuur. Wil je in eigen huis problemen kunnen oplossen en straks ook software-updates kunnen uitvoeren, dan zul je jezelf moeten verdiepen in de mogelijkheden. Ook fabrikanten werken tegenwoordig mee in het beschikbaar stellen van kennis en software. Ze stellen zelfs websites beschikbaar waar je als universeel autobedrijf informatie op kunt vinden over veel voorkomende problemen en hoe je dit vervolgens kunt oplossen. Weliswaar tegen betaling, maar de mogelijkheden zijn er.

Consument ontevreden

Veel ondernemers vragen zich af waarom fabrikanten hieraan zouden willen mee werken. Waarom proberen ze het niet tegen te gaan? Heel simpel, ze kunnen het niet omdat de wet zegt dat ze moeten meewerken. Maar nog veel belangrijker; ook autofabrikanten ondervinden dat consumenten auto’s bij universele autobedrijven in onderhoud brengen. De fabrikant kan zich daartegen verzetten door geen informatie beschikbaar te stellen, maar dat resulteert vaak in een ontevreden klant omdat het universele autobedrijf het probleem dan niet kan oplossen. Vervolgens is de consument ontevreden over het product en koopt vier jaar later een ander merk auto.

De toekomst voor universele autobedrijven ziet er in mijn ogen rooskleurig uit, maar er zal heel veel gaan veranderen de komende jaren. Speel erop in en zorg dat je er klaar voor bent!

Deze column verscheen in Aftersales Magazine 2014-05

Tags: , , , , , ,

Univé stimuleert duurzaam…Ideale band bestaat niet
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties