bekeken: 417 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Vergroenen doe je met de hele keten

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 7 mei 2020, 09:44

Leestijd: 2 minuten

Op het door de Nexus-groep georganiseerde Business Forum in Amsterdam, stond duurzaamheid centraal. Zoals het vergroenen van de automotive keten. Daarbij doet de Nexus-groep het net even anders dan andere partijen in de onderdelenbusiness.

Gael Escribé, ceo Nexus Automotive International: “Onderdelenfabrikanten en -distributeurs hebben de plicht om hun klanten, de autobedrijven, in het gebruik van reman- en gebruikte onderdelen te stimuleren. Dat kan alleen als er aanbod is. Vaak kom je dan in een kip-ei-situatie. Daarom wil Nexus zijn leden bewegen om een deel van hun productaanbod uiterlijk 2025 als ‘groen’ aan te bieden. Denk na over de circulaire economie, kortom: maak van duurzaamheid prioriteit.”

Een trend die hierop inhaakt, is die van het full cycle ownership door fleetowners en leasemaatschappijen: fleets die auto’s niet voor drie tot vier jaar in portefeuille hebben, maar voor tien jaar en meer. Dat is absoluut een optie voor elektrische auto’s, waarvoor de total cost of ownership over langere tijd een interessant verdienmodel kan opleveren. In die periode kan de auto meerdere berijders hebben, met volgens Escribe grote gevolgen voor de aftersales, want logischerwijs houdt deze trend ook onderhoudssturing door de betreffende fleets en lessors in. Escribe: “Hier wil je als onafhankelijke marktpartij bij horen en dus is de regie over een hoog kwalitatieve keten van autobedrijven belangrijk.”

Mix

Het grote verschil tussen Nexus en andere ATG’s (zie kader) is dat de deelnemers binnen Nexus niet alleen uit onderdelendistributeurs bestaan. Nexus zoekt bewust deelname uit alle schakels binnen de keten. Naast distributeurs/grossiers zijn dat ook fabrikanten en retailers. Uit ons land zijn bijvoorbeeld VDL, Eurol en Molco bij de groep aangesloten. Uit de VS bijvoorbeeld zit er een retailketen bij voor de doe-het-zelver. Die mix is van het begin af aan de insteek van Escribé en zijn team geweest.

Bovendien ontwikkelde Nexus diensten die snel door de leden werden opgepakt. Zo werd een internationale trainingsacademie opgericht, zagen twee werkplaatsconcepten het levenslicht – Nexus Auto en Nexus Truck – en is er een platform, of beter gezegd: virtuele beursvloer ontwikkeld waar de leden onderling (grote) partijen onderdelen kunnen verhandelen.
Daarnaast werd een platform voor startups in de autobranche geïntroduceerd. Een aantal van die startups werd op het Business Forum voorgesteld. De bedoeling is dat dergelijke nieuwe toetreders helpen om de leden naast hun traditionele activiteiten, ook te laten instappen bij nieuw mobiliteitsconcepten.

Automotive trading group

Een ATG is in traditionele zin een internationaal samenwerkingsverband van onderdelendistributeurs die hun krachten bundelen om bij onderdelenfabrikanten betere prijzen en bonusafspraken te bedingen. Toen Gael Escribe in 2014 Nexus Automotive introduceerde, werd zijn plan niet direct op waarde geschat. Te midden van ATG’s als Temot (Duitsland), ATR (Duitsland), Group Auto (Frankrijk) en Auto Distribution (België) was er geen ruimte meer voor een nieuwe partij, was de gedachte. Hoe anders bleek de praktijk, want Nexus is nu de tweede speler, met een cumulatieve ledenomzet van ruim 27,5 miljard euro! (Bij de start waren de oprichters ‘slechts’ goed voor 1,5 miljard euro.) Overigens zijn na Nexus nog twee ATG’s opgestaan: Global One (Duitsland) en Amerigo (Frankrijk).

Covid-19 knaagt aan…Omzet GPC -3,7 procent in Q1
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties