In het eerste halfjaar van 2019 zijn 17.266 elektrische auto’s verkocht. Dat is meer dan het dubbele van de 7945 die in dezelfde periode in 2018 werden verkocht.

Dit blijkt uit een analyse van de verkoopcijfers door RAI Vereniging en Bovag. Het aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkopen komt daarmee op 7,6 procent ten opzichte van 3,1 procent in 2018.

Populair

De gestegen verkopen van elektrische auto’s worden volgens Bovag en RAI Vereniging vooral aangejaagd door de introductie van een aantal nieuwe elektrische modellen in het middensegment, zoals de Kia e-Niro, Hyundai Kona en Tesla Model 3. Met 6063 stuks is de Tesla Model 3 momenteel de meest geregistreerde elektrische auto van 2019.
Top 5 populairste EV’s Model Aantallen verkocht in H1 2019
1 Tesla Model 3 6063
2 Hyundai Kona 2363
3 Kia e-Niro 1789
4 Volkswagen Golf 1670
5 Nissan Leaf 1538
Voor dit jaar voorspellen RAI Vereniging en BOVAG een totaal aantal nieuwe elektrische auto’s van 28.000 stuks. Indien de bijtelling vanaf 1 januari 2020 omhoog zou gaan, kan dat aantal fors voor 2019 hoger uitpakken en ernstige marktverstoring veroorzaken, waarschuwen de brancheorganisaties.

Zakelijk

De verkopen van elektrische auto’s worden nu eenmaal voor een belangrijk deel door de zakelijke markt gerealiseerd. Nog geen 23 procent van de in het eerste halfjaar van 2019 nieuw verkochte personenauto’s werd door een particulier gekocht. Het bijtellingsregime is daarmee van grote invloed op de verkopen van elektrische auto’s. Sinds 1 januari 2019 tellen zakelijke rijders alleen nog maar over de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs 4 procent bij. Boven dat bedrag is de bijtelling 22 procent, net als voor niet-elektrische auto’s. Deze belastingmaatregel is duidelijk van invloed op de verkopen van duurdere elektrische auto’s, zoals de Tesla Model X en S. Werden er daarvan in 2018 nog 2802 verkocht, dit jaar zijn dat er nog maar 177.

Brandstofsoorten

Opmerkelijk is verder dat volledig elektrische auto’s bij leasemaatschappijen inmiddels bijna net zo populair zijn als diesels. Schaften leasemaatschappijen in H1 2019 nog 10.971 diesels aan, daar stonden 9082 volledig elektrische voertuigen tegenover. Daarmee is het aandeel dat leasemaatschappijen hebben in de aanschaf van nieuwe auto’s voor elektrisch 52,8 procent (klein zakelijk, privé en privélease zorgen met name voor de andere helft), voor diesel zelfs 56,7 procent en voor benzine slechts 32,3 procent. Veruit de meeste privé gekochte auto’s hebben nu eenmaal een benzinemotor.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06