fbpx
bekeken: 1182 x
Waardeer dit artikel:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4,00)

‘Verplicht onderzoek naar oorzaak storing’

DOMEIN: Werkplaats

Geplaatst op: 20 juni 2018, 07:20

Leestijd: < 1 minuut

De juiste diagnose is verplicht bij een turbostoring. Dit blijkt uit een uitspraak van De Rijdende Rechter in het gelijknamige TV-programma dat wordt ingeschakeld om een hoogoplopend meningsverschil tussen garagist en klant op te lossen. Leverancier Turbo’s Hoet ziet hierin de bevestiging van het belang van training en technische ondersteuning voor de sector.

Tijdens deze editie van De Rijdende Rechter concludeert de rechter: “Vast is komen te staan dat u onvoldoende onderzoek heeft gedaan voordat u de turbo’s verving. Als u dat had gedaan had u ontdekt dat de verstuivers lekten waardoor de turbo steeds weer verstopte.” En in zijn conclusie stelt hij verder “ondanks het feit dat u stelt dat uw klant de reparatie zo goedkoop mogelijk wilde, móet u een klant altijd waarschuwen voor onverstandige keuzes”. Het uiteindelijke oordeel van de Rijdende Rechter: de garagist moet de klant het bedrag van de reparatie terug betalen.

Gevolg in plaats van oorzaak

Turbo’s Hoet erkent dat een onvolledige of foute diagnose door monteurs snel gemaakt kan worden. “Dat is ook niet makkelijk, aangezien een defecte turbo in bijna alle gevallen het gevolg en niet de oorzaak is van het probleem. Alleen het vervangen van de defecte turbo is daarom niet de oplossing. Voor een juiste diagnose is specialistische kennis nodig en turboschades zijn voor de meeste monteurs geen alledaagse kost. Met ons Turbopartner-programma ondersteunen wij garagisten hierin.”

Technische ondersteuning

Garagisten die zich hierbij hebben aangesloten, ontvangen bij iedere turbomontage altijd technische ondersteuning van de turbospecialisten van Turbo’s Hoet. “Zij weten dus zeker dat zij altijd de juiste diagnose stellen en de kans op herhaalschade uitsluiten. Daarnaast biedt het programma bijvoorbeeld ook vergoeding van arbeidsuren, waardoor eventuele risico’s bij het vervangen van een turbo tot een minimum zijn beperkt.”

Verslag training

Garagisten die Turbopartner willen worden, krijgen eerst een training bij hun grossier. Daarmee hebben zij voldoende basiskennis in huis. Maar het allerbelangrijkste: bij elke turbomontage krijgt de garagist binnen 30 minuten persoonlijke ondersteuning.
Aftersales Magazine bezocht voor het juli-nummer zo’n training. Ontvangt u Aftersales Magazine nog niet? Vraag dan hier een proefnummer aan.

Tags: , ,

Koskamp opent twee vestigingen6 universele autobedrijven, 1…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties