bekeken: 888 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Volkswagen koopt telematica-divisie van Volvo

DOMEIN: Connected Car

Geplaatst op: 20 december 2018, 09:47

Leestijd: 1 minuut

Het Zweedse Wireless Car, één van de belangrijkste ontwikkelaars van telematicasystemen voor de connected car en onderdeel van Volvo, is onverwacht verkocht aan Volkswagen.

Het is een opmerkelijke stap van zowel Volkswagen als Volvo. De laatste behoudt overigens 24,9 procent van de aandelen. Het betekent ook een strategische link tussen Volkswagen, Volvo en het Chinese Geely, de eigenaar van Volvo. Wireless Car werkt overigens voor meerdere autofabrikanten.

Platform

Wireless Car – gevestigd in Göteborg – is uitgegroeid tot een connected car-platform, waar ruim 320 IT-specialisten werkzaam zijn. Inmiddels rijden er in Europa ruim 3,5 miljoen auto’s rond die via het Wireless Car platform connected zijn met een uitgebreide portfolio aan merkspecifieke maatwerk connected services. Denk aan een virtuele assistent, betaalsystemen via de auto dan wel de app, de e-call en over the air diagnose. WirelessCar werd in 1999 opgericht en was sinds 2007 een 100 procent dochteronderneming van Volvo. In de eerste editie van 2016 publiceerde Aftersales Magazine een interview met Martin Rosell, directeur van Wireless Car.

Innoveren

db2018pa00024_largeChristoph Hartung, hoofd Digital & New Business & Mobility Services bij Volkswagen, stelt: “Wij hebben als doel onze klanten langer aan de merken te verbinden. Dat kan alleen met een scala aan diensten – zogenoemde cloud services – die de klant een meerwaarde bieden.”

Volkswagen onderkent dat continu innoveren in connectiviteit daarbij een absolute noodzakelijkheid is. Hartung: “ Wij willen als fabrikant het wereldwijd grootste connected eco-systeem voor onze merken beschikbaar hebben. Alleen op die manier kunnen wij de klant binden aan onze merken en partners, waaronder de dealerwerkplaats.”

Overnames

De overname past in een patroon van overnames door Volkswagen op het gebied van de connected car. Recentelijk nam Volkswagen het serviceplatform Diconium over, een andere connected car-specialist, en ging het een strategische samenwerking aan met Microsoft.

Tags: , , , ,

Marc Roossens directeur…VW Golf blijft populairste…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties