bekeken: 629 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Vreugdenhil bezorgd over berging EV’s

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 18 juli 2019, 14:50

Leestijd: 2 minuten

Vreugdenhil Berging waarschuwt voor de risico’s bij het bergen van een elektrische auto. “Er is veel onbekend over hoe accupakketten kunnen reageren ná een ongeval of brand.”

Directeur Chris Müller van Vreugdenhil Berging is een pleitbezorger voor een veilige omgang met EV- en PHEV-auto’s na een ongeluk. Hij vraagt om aandacht voor procedures om vervolgschades en milieu-effecten te minimaliseren. Zijn bedrijf heeft ondertussen het voortouw genomen met een zeer specifieke bergingsaanpak van elektrische auto’s.

Brandhaard

“Een uitgebrande elektrische auto blijft een potentiële brandhaard, terwijl een elektrische auto met aanrijdingsschade en uitgeklapte airbag dat óók is. Nauwelijks iemand weet wat je met zo’n auto moet doen of hoe een accupakket kan reageren. En beseffen eigenaren wel hoe zwaar giftig en dodelijk dampen van een brandende Li-ion accu zijn! Onze bergers weten dat, daar hebben we ze speciaal op getraind. Verder stemmen we af met de brandweer. Dat is nodig, omdat een uitgebrande elektrische auto in een waterdompelcontainer moet. Want het accupakket blijft ontvlambaar. In water koelt en ontlaadt hij; al duurt dat dagen. Tevens beperken we zo de milieuschade doordat we het vervuilde bluswater kunnen opvangen.”

Levensgevaarlijk

“Niet bij elk ongeluk komt de brandweer ter plaatse. Onze bergers moeten zelf kunnen inschatten hoeveel brandgevaar de gecrashte elektrische auto oplevert. Standaardprocedures en een wettelijk kader ontbreken. In feite is dat levensgevaarlijk, voor inzittenden en bergers, voor hulpverleners en dealers, en schadebedrijven waar de auto wordt gestald. Er is nog zoveel onduidelijk. Hoe reageert de accu bij vuur? Hoe doof je het vuur? Hoe lang en heet brandt het? Hoe groot moet bij stalling de afstand zijn tot andere voertuigen? Wat zijn de voorschriften van verzekeraars? Allemaal vragen waar de betrokken bedrijven mee zitten! Hoogste tijd voor bewustwording en de juiste opleidingen. Er is nog niets vastgelegd. Terwijl de politiek wel wil dat we allemaal elektrisch gaan rijden.”

Container

Daarom ontwikkelt Vreugdenhil Berging samen met onder meer brandweer, NEN instituut en Enersafe speciale trainingen en opleidingen. Samen met Battery Safety Solutions is een container ontwikkeld om het gestrande elektrische voertuig veilig in te vervoeren, met laadvloer, lier en blussysteem.

Tags: , ,

Kwaliteit mag wat meer kostenSchadeherstelmeester scherpt…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties