1 op 5 Bovag-leden slachtoffer cybercrime

Áls er schade is geleden, dan bestaat deze uit tijdverlies (36%), financiële schade (25%), verlies en/of beschadiging van gegevens (25%). Cybercrime doet zich het meest voor (39,1%) bij Bovag-leden met 50 tot 250 medewerkers. In de overige gevallen betreft het bedrijven met 10 tot 50 medewerkers (21,8%) of bedrijven met minder dan medewerkers (15,1%).

Cybercrimepolis

Brancheverzekeraar Bovemij heeft sinds enkele maanden een speciale cybercrime-polis. Die bevat onder meer een 24/7 dienst om experts te kunnen inschakelen. Deze kunnen getroffen ondernemers begeleiden bij het veiligstellen van hun data. Tevens dekt de polis dataverlies, herstelkosten, bedrijfsschade, eventuele boetes etc. Ook worden systeemscans uitgevoerd om het risico te verkleinen. Uit de bijbehorende factsheet van Bovag blijkt dat 18% van de achterban denkt binnen twaalf maanden zelf slachtoffer te worden van cybercrime; 60,2% geeft aan dat zijn bedrijfsprocessen afhankelijk zijn van computers en internet. 32% van de leden denkt dat een ander Bovag-bedrijf binnen 12 maanden slachtoffer wordt van cybercrime.

Autobedrijf Schoolderman

Het belang van een adequate ict-voorziening bleek toen vorige week Autobedrijf Schoolderman in Zutphen meldde dat gijzelsoftware de volledige digitale bedrijfsvoering had lamgelegd. In die situatie is overigens geen verandering gekomen, zegt de 49-jarige eigenaar. Inmiddels heeft hij diverse experts in binnen- en buitenland stukjes versleutelde data verzonden. “In de hoop dat zij in staat zijn om de gegevens te decrypten.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar