ADAC: tot 80% minder stikstof door SCR

Door bestaande dieselauto’s te voorzien van een aftermarket filterconstructie kan de uitstoot van stikstof tussen de zestig en tachtig procent verminderen. Dat meldt de Duitse autoclub ADAC op grond van eigen testwerk.

De organisatie paste drie verschillende zogeheten SCR-systemen toe, gedurende tienduizend kilometer. Tijdens de ritten werd zowel het effect als de stabiliteit van het systeem gemeten. De uitkomsten zijn “indrukwekkend”, zegt ADAC in een tussenbericht.

Adblue

De retrofit ingreep is een filterende combinatie van een katalysator en Adblue (ureum). Bij de verbranding worden rookgassen grotendeels ontdaan van stikstofoxiden (NOx). De uitstoot van de testdiesels kwam op, of zelfs iets onder de 270 milligram per kilometer. Die limiet circuleert momenteel in politieke kringen in Baden-Württemberg, de Duitse deelstaat waar de test heeft plaatsgevonden. Oudere diesels zouden na een SCR-aanpassing mogelijk toch kunnen deelnemen aan het verkeer in binnensteden. Vóór de toepassing van Selective Catalytic Reduction produceerden de testauto’s NOx-waarden van circa 1200 milligram per kilometer. Die uitstoot is een veelvoud van de grenswaarden die golden ten tijde van de officiële toelating.

Storingen

Er deden zich gedurende de proefperiode twee kleine storingen voor. Volgens de leveranciers van de filtersystemen zijn de geconstateerde manco’s makkelijk te verhelpen, met het oog op toekomstige serieproductie. In een volgens ADAC gedetailleerde toelichting zou de belofte technisch onderbouwd zijn. De testperiode begon in februari en betrof zowel personenwagens als lichte bedrijfswagens. De vervolgfase moet duidelijk maken welke reductie van stikstofoxide behaald wordt in winterse omstandigheden. De filtersystemen hebben dan meer tijd nodig om op bedrijfstemperatuur te komen en hun volledige effect te bereiken. De onderzoekers gaan er daarom op voorhand van uit dat de emissieresultaten minder goed zullen uitpakken dat in de eerste zes testmaanden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †