Autobedrijf verwacht meer omzet in 2019

Ondanks bedreigingen, zoals de transitie naar elektrisch rijden, zien autobedrijven met een werkplaats de toekomst vooralsnog zonnig tegemoet. 72 Procent van de ondernemers verwacht dit jaar een omzetstijging, 7 procent een daling.

marketingsupport-enqueteDat meldt het vandaag verschenen Marketingrapport Automotive branche 2019. Het betreft een uitgave van marktdata.nl, de website van dienstverlener Van Es Marketing Services. De uitkomsten zijn gebaseerd op een van 4 februari tot 4 maart 2019 gehouden online enquête. Van de ruim 7.500 benaderde autobedrijven (in het Handelsregister ingeschreven onder ‘autohandel en -reparatie’ en ‘gespecialiseerde autoreparatie’ vulden er 153 de vragenlijst in. Van hen was 96 procent  directeur/eigenaar/bedrijfsleider. Daarnaast zijn cijfers van onder meer het CBS en TNO verwerkt in de rapportage. “Het geeft een goed beeld van de markt”, zegt directeur Han van Es.

Elektrische auto

Het rapport overziet de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktpositie en het mediagebruik. Bij de omzetverdeling is gesegmenteerd naar vier typen autobedrijven: universeel, merkdealer, schadeherstel en fast fit/bandenservice. Kansen zien de respondenten op het gebied van elektrische en hybride auto’s. Ook private lease en technologische ontwikkelingen op het gebied van diagnose zijn terreinen met groeipotentie voor het eigen bedrijf. Daarnaast wijzen veel ondernemers op het belang van onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld kleinschaligheid en persoonlijke service.

Bedreigingen

Fiftyfifty is de verhouding als het gaat om elektrische en hybride auto’s: de ene helft ziet kansen, de andere helft bedreigingen (vanwege de dalende noodzaak hoeveelheid onderdelen en de afnemende noodzaak van onderhoud). Ook een tekort aan goed geschoold personeel en de veranderingen op het gebied van techniek en regelgeving worden als pijnpunt ervaren. Andere kritische noten: de marges bij private lease vindt men erg klein en de overheid wisselt te vaak van strategie (rekening rijden, milieu, veiligheid, wegenbelasting en BPM).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †