Bosal terug in trekhaken… en meer

Aftermarketmanager Rob Sweetnam: “De terugkeer van Bosal op de Europese trekhakenmarkt is onderdeel van de wederopbouw van Bosal. We zijn marktleider in uitlaten en willen weer bij de top drie spelers in de trekhakenmarkt behoren.”

Wat deed Bosal besluiten om toch weer in de Europese markt voor trekhaken te stappen? Rob Sweetnam: “Bosal is buiten Europa altijd actief gebleven in trekhaken. De divisie is drie jaar geleden om voor de hand liggende redenen verkocht. Onze klanten vragen echter nog steeds om Bosal trekhaken en we denken dat we onze organisatie weer opnieuw kunnen opzetten en trekhaken aan ons assortiment te kunnen toevoegen.” 

Bosal is behalve als fabrikant van trekhaken bekend om zijn uitlaatsystemen. “Inderdaad, daarnaast is er een aantal nieuwe productinitiatieven waarmee we actief ons portfolio uitbreiden. Warmtewisselaars is er een van, die we met name aan OE-producenten leveren. Voor de aftermarket focussen we ons op uitlaten, trekhaken en katalysatoren.” 

Er is veel concurrentie op de markt voor trekhaken. Desondanks is Rob Sweetnam ervan overtuigd dat Bosal zal slagen zich weer een positie op de Europese markt te veroveren. “Zeker, er is een hevige competitie en daar zijn heel professionele concurrenten bij, maar het merk Bosal is een gerespecteerd merk, een premium merk, en onze trekhaken zijn een premium product. De terugkeer van Bosal op de Europese trekhakenmarkt is onderdeel van de wederopbouw van Bosal. We zijn marktleider in uitlaten en willen weer bij de top drie spelers in de trekhakenmarkt behoren. We hebben zware jaren achter de rug, nu zijn we op de weg terug. We zijn bereid om te investeren in onze terugkeer en we zullen daarin slagen. Daar ben ik van overtuigd.”


‘We zullen diverse accessoires aan het assortiment trekhaken toevoegen,
waaronder fietsdragers.’


Overnames

Van een terugkeer is overigens slechts in zoverre sprake dat Bosal buiten Europa altijd actief is gebleven in de ontwikkeling, fabricage en distributie van trekhaken. “Het is dan ook een logische keuze. We willen de business in Europa opnieuw opbouwen, hetzij door acquisitie, hetzij door zelf een nieuwe fabriek te bouwen. We hebben nog geen beslissing genomen waar we die productie willen neerzetten, maar dat zal binnenkort bekend worden, waarschijnlijk in Oost-Europa. We hebben nu al fabrieken in Turkije en Zuid-Afrika. Turkije produceert met name voor de OE-markt. Dat zal zo blijven. Momenteel produceren we trekhaken voor de aftermarket dus alleen in Zuid-Afrika. We zijn zeker in staat om trekhaken te leveren in Europa, maar niet massaal. Dat zal in de loop van 2021 wel kunnen, afhankelijk van wanneer we een fabriek kunnen overnemen, dan wel zelf bouwen.” 

Een Mitsubishi Triton Xtreme met Bosal-trekhaak.

Een aansporing om zelf weer in de Europese markt voor trekhaken te stappen is het feit dat Towerbrook Capital Partners niet heel succesvol is gebleken in de overname van de business. Rob Sweetnam: “Ik wil daar niet te veel op ingaan. Ik kan wel zeggen dat de distributie van trekhaken iets ingewikkelder is dan wel wordt aangenomen. Bosal hoeft geen nieuw distributienetwerk op te bouwen. Dat hebben we al. Distributie zal plaatsvinden via onze bestaande distributiekanalen. Daarnaast zullen we opnieuw gebruikmaken van de distributiekanalen die we destijds hadden, van marktpartijen die ons graag terugzien. Die distributie zal snel op gang kunnen komen. De fabricage van nieuwe trekhaken in Europa zal de grootste uitdaging zijn.”

In eerste instantie wil Bosal zich richten op de aftermarket. Net als voor uitlaten wil Bosal ook trekhaken gaan leveren aan de OE-markt, de autofabrikanten, waarschijnlijk in 2022. 

Fietsdragers

De bijbehorende elektronicasets betrekt Bosal van gespecialiseerde toeleveranciers. “Die elektronicasets zijn een nogal technisch product. Met de huidige staat van elektronische systemen in auto’s moet je wel heel goed zijn om een product te maken dat daar geschikt voor is. Ik zie niet in dat we die in de nabije toekomst zelf gaan maken. We zullen diverse accessoires aan ons assortiment trekhaken gaan toevoegen, waaronder fietsdragers, zowel voor twee als voor drie fietsen. Die zullen specifiek voor Bosal worden ontworpen en gefabriceerd onder de merknaam Bosal. Dat zal ergens in het voorjaar van 2021 zijn.”

De markt voor fietsdragers kent een hevige concurrentie, waarin een bepaald Zweeds merk zeer succesvol is, maar ook in dit geval is Sweetnam vast overtuigd van de kracht van het merk Bosal. “Ik ben de laatste om te zeggen dat onze concurrenten geen geduchte tegenstrevers zijn, maar het is een markt die we kennen, waar we eerder in geopereerd hebben. Het is voor ons geen hogere wiskunde. Het is iets wat we altijd al gedaan hebben.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3415 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.