Column Jos Veldhuisen: RDW als politieagent

“Mocht u ons dagelijkse nieuws volgen, dan is het bericht over de rechtszaak tussen RDW en Dabeko u vast niet ontgaan. Met name de uitspraak in die zaak, die gunstig uitpakte voor automaterialengrossier Dabeko, bleek nieuwswaardig.

veldhuisen-josIn korte tijd werd het bericht bijna 10.000 keer bekeken, terwijl de reden van de rechtszaak een relatief simpel dispuut was over het wel of niet mogen leveren van een kentekenplaat van de ene aan de andere grossiersvestiging. Toch bleek het feit dat RDW een rechtszaak verloor voor veel ondernemingen groot nieuws.

Overheidstaak

Gezien de reacties mag je concluderen dat het niet om de inhoud, maar om het feit van de verloren rechtszaak ging. Eindelijk krijgen die … een koekje van eigen deeg! De emoties waren groot. Veel autobedrijven voelen zich vaak als een klein kind behandeld door de medewerkers van RDW. Is dat terecht? RDW heeft een overheidstaak te vervullen en dat doen ze eigenlijk goed. Hun opdracht is het veilig houden van het wegverkeer (door middel van de apk) en het tegengaan van misstanden in de branche. Bij dat laatste gaat het veelal om bedrijven die de administratieve processen – bewust of onbewust – niet op orde hebben. Autobedrijven ervaren de RDW-praktijk echter als rigide. Er is weinig flexibiliteit, zeker als een gemaakte fout een onbewuste is, of in de dagelijkse drukte wordt gemaakt. RDW wordt als te streng in de leer, te zwart-wit denkend ervaren. Als er dan een bericht voorbijkomt waar RDW terecht wordt gewezen, ontstaat er een soort van publieke blijheid.

Beste vriend

Het heeft een beetje weg van de politieman als buurman. Zolang je geen bekeuring van hem krijgt, is het je beste vriend. Maar krijg je een bon, ook al is die terecht, dan is het opeens een hufter. Zolang je bij de steekproefcontrole geen opmerkingen krijgt, je de juiste papieren bij het groene kenteken hebt als je wordt gecontroleerd, als je de papieren van de importauto op orde hebt, of de op voorraad staande occasions administratief juist hebt verwerkt, is RDW die bovenste beste buurmanpolitieagent. Maar maak je dat ene foutje, rijd je door het rode licht, dan is de RDW plotsklaps die boze buurman met de politiepet. Welke conclusie kun je hier trekken? Wel, RDW zou best wat flexibeler mogen zijn, wat klantvriendelijker. Volgens insiders is een dergelijk beleid ook al ingezet. Anderzijds moeten autobedrijven de hand in eigen boezem steken. Toegegeven, het blijft een lullig gevoel als je op de deurmat die bekeuring van tachtig euro vindt omdat je drie kilometer te hard hebt gereden. Zeker als de handtekening van je buurman eronder staat.” Deze column staat ook in nummer 9 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 22 september verscheen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1821 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen