Column Thijs de Baaij: Knoeperhard nodig

Onderdelenmarges zijn doorgaans ruim. Gelukkig maar, want we hebben die winst knoeperhard nodig voor een gezonde financiële balans.

Thijs de BaaijOm voldoende rendement te draaien, moet mijn omzet 85 tot 90 euro per uur zijn. We rekenen 64,50 euro werkplaatstarief. De rest dient te komen uit de onderdelen en eventueel storing zoeken. Ik zou trouwens liever helemaal géén marge pakken op de parts maar gewoon het arbeidsloon verhogen. Is veel transparanter. In de markt bepalen grossiers vaak hun eigen brutoprijs en kijkt het autobedrijf alleen naar de korting. Daardoor blijft volkomen onduidelijk wat dat onderdeel nou werkelijk kost.

Internet

Soms komt een klant aanzetten met spullen die hij op internet heeft gekocht. Gebeurt bij mij niet vaak en ik zeg nooit bij voorbaat nee. Er kan toekomst zitten in zo’n klant. Maar ik vertel hem wel dat ik in dat geval een hoger arbeidsloon reken, anders sta ik ze er voor nop onder te schroeven. Het uurtarief gaat naar 79 euro en de garantie heeft uitsluitend betrekking op de montage, niet op het product. Ik snap dat mensen van alles proberen om rijden betaalbaar te houden. We denken ook mee. Iemand met een Swift uit 1989 is al gauw drie- tot vierhonderd euro kwijt als je er A-label remblokken en -schijven onder zet. Met een huismerk is het misschien de helft. We laten de keus aan de eigenaar. Zelf wil ik liever dat hij het A-merk kiest, gezien de hogere marge. Maar bied je geen alternatief aan, dan draai je wellicht helemaal geen omzet omdat de klant ‘tot ziens’ zegt.

Gebruikt

Gebruikte onderdelen vormen een andere optie voor de budgetrijder. We leggen in zo’n geval de vraag dan neer op onderdelenlijn.nl, waarop bijna 150 demontagebedrijven en autosloperijen kunnen reageren. Soms pakken we op een gebruikt exemplaar nog meer marge dan op een nieuw. Maar het kan maar weinig schelen, dan kun je beter nieuw doen. Uiteraard beginnen we niet aan gebruikte remschijven, wel aan een tweedehands stuurpomp. We zijn kritisch op kwaliteit, zodat we niet al binnen de garantietermijn een vervanger moeten leveren. Onderdelen hebben soms een soort natuurlijke levensduur, dan is een vergelijkbare van de sloop minder verstandig. Eerlijk gezegd is het milieu niet mijn eerste argument om ‘gebruikt’ te overwegen maar gewoon de vraag wat financieel het beste is voor de klant en voor ons. Logistiek gezien vind ik een gebruikt onderdeel niet altijd even handig ten opzichte van nieuw. Je hebt het vaak over iets heel specifieks, dat niet om de hoek verkrijgbaar is.

Voorraad

Het merendeel van onze onderdelen komt via first supplier Staadegaard. We worden zeven keer per dag beleverd. Het enige dat hier op voorraad ligt, zijn wat accu’s, lampjes, ruitenwissers en vloeistoffen. Is er een speciaal onderdeel nodig, dan bestellen we dat direct bij de afspraak. En is er onverwacht iets nodig, dan hebben we het binnen anderhalf, twee uur hier. De meeste leveranciers, of het nu een landelijke partij is of een lokale grossier, hebben een koppeling met Carsys, onze garagesoftware. Dat maakt het eenvoudig om uit te vinden bij wie een onderdeel op voorraad ligt. Lukt het onverhoopt niet in onze gekoppelde systemen, dan hebben we altijd nog Part-One, het bestelplatform waarbij de meeste dealers zijn aangesloten. Deze column stond eerder in nummer 8 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 25 augustus verscheen.

Thijs de Baaij

Thijs de Baaij in Nijmegen is Bovag Autobedrijf van het Jaar.

Van Thijs de Baaij zijn er nog 10 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Thijs de Baaij