Bijna zover: deeltjesteller verplicht bij apk diesel

Per 1 januari 2023 veranderen er een aantal dingen en één ervan is de verplichte roettest met een deeltjesteller bij de apk-keuring van dieselvoertuigen, zowel personen- als bedrijfswagens.

Hoewel de populariteit van personenwagens op diesel in Nederland over zijn hoogtepunt heen is, bestaat het wagenpark nog altijd uit ruim 1 miljoen diesels, die al na drie jaar voor hun eerste apk op moeten. Diesel is met name in een slecht daglicht komen te staan vanwege de uitstoot van roetdeeltjes, die een bedreiging vormen voor de gezondheid. Om extreem vervuilende diesels van de weg te krijgen, is een roettest met een deeltjesteller opgesteld. Bij de apk van een diesel moet de uitstoot voortaan gemeten worden met een deeltjesteller.

Uitstel

De invoering van de verplichte roettest met een deeltjesteller stond eigenlijk al gepland per 1 juli 2022, maar is toen, op aandringen van brancheorganisaties, verschoven naar 1 januari 2023, omdat niet alle autobedrijven die een apk mogen uitvoeren door hun leveranciers tijdig van een deeltjesteller konden worden voorzien. Van uitstel kwam geen afstel en vanaf 1 januari 2023 is een roettest met deeltjesteller dus een verplicht onderdeel van de apk-keuring van alle dieselvoertuigen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3970 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

4 reacties op “Bijna zover: deeltjesteller verplicht bij apk diesel

  • 28 december 2022 om 14:31
    Permalink

    Goede laboratorium kwaliteit, waardoor er mee werken in de werkplaats vrijwel onmogelijk is, zelf een Arex deeltjesteller aangeschaft, in totaal 0 werkuren, moet nu voor de tweede keer terug gestuurd worden voor reparatie, goed over nagedacht.

    Beantwoorden
    • 28 december 2022 om 23:03
      Permalink

      Gewoon drama , 4x 1.2tdi vw getest alle meer dan 3 miljoen deeltjes hoe leg je dat de klant uit ,straks hoge reperatie kosten en nog steeds te veel uitstoot , klant wil dan niet betalen , en wij als garage mogen het oplossen voor de overheid en rdw

      Beantwoorden
    • 21 januari 2023 om 21:19
      Permalink

      Goede middag wij hebben een APK keuring bedrijf/bevoegdheid, Bij dieselvoertuigen moeten wij en andere keuring instanties de uitlaat deeltjes test uitvoeren deze eis rammelt aan alle kanten en het is mogelijk tegen betaling RDW van 65 euro waarbij dit filter wordt uitgeschreven en een betaling van fijnstof heffing van globaal 20 euro per maand deze deeltjes test niet meer nodig is en auto/ voertuig probleemloos goedgekeurd wordt ook door ons, de milieu klasse blijft ook bestaan waardoor men met de auto probleemloos de milieu zone kan binnen rijden vr gr J.kroon Twisk

      Beantwoorden
  • 29 december 2022 om 08:24
    Permalink

    Het blijft toch vreemd dat je verplicht wordt een apparaat aan te schaffen waarvan je zeker weet dat deze over een tijdje stof staat te vangen. Dieselauto’s nemen in rap tempo af en worden allemaal geëxporteerd

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *