Elk vijfde kenteken valt binnen VW-familie

Het Nederlands wagenpark telt, de lichte bestelwagens meerekenend, inmiddels 9,88 miljoen actieve kentekens. De Volkswagen-portfolio neemt daarvan 2,05 miljoen voor zijn rekening. VW zelf is goed voor 1,26 miljoen stuks, Seat en Skoda verliezen het beide van Audi.

De Volkswagen Groep haalde deze zomer alle media doordat Herbert Diess zijn positie als verantwoordelijke verloor. Opvallend: Porsche-ceo Oliver Blume neemt zijn taken over, naast zijn huidige functie. Naar verluidt was de vergevingsgezindheid richting Diess dan toch eindelijk op, nadat diens functiebehoud al eerder onzeker werd. De Porsche-Piëch-familie besliste nu dan alsnog tegen Diess. De Groep is verwikkeld in een omvangrijke transitie waarbij niet alleen elektrificatie, maar ook software-gedreven mobiliteit centraal staat. Een van de merken onder de paraplu van het VW-conglomeraat is dan ook het softwarehuis Cariad en laat het daar nu net niet zo vlekkeloos gaan als De Familie wil. De historie van VW en Porsche is sinds de jaren dertig al nauw verweven en dat strekt zelfs zover als de familiesfeer. Je zou bijna vergeten dat De Groep behalve de twee genoemde merknamen nog een waaier aan andere merken omvat die in ons land tezamen goed zijn dik twee miljoen stuks: elke vijfde auto is dus lid van de Volkswagen-familie.


Polo is Golf voorbij als meestvoorkomende VW


Kijkend naar het lijstje valt één ding direct op. De paraplu mag een waaier aan merken bevatten, Volkswagen is er heer en meester, met afstand. Met 1,26 miljoen stuks komt geen ander merk in de buurt. Het merk is niet voor niets de nummer één van ons land, voor Opel, Peugeot en Renault. Die drie zitten op een volume van ruim 700.000 stuks, ongeveer net zo ver onder het miljoen als Volkswagen erboven zit. De andere volumemerken binnen de VW-groep, Seat en Skoda zitten met ruim 200.000 stuks fors onder Audi dat er dik 300.000 heeft. Het losgeweekte label Cupra is niet langer een Seat-uitrustingsniveau maar een merk. Zoals Citroën met DS deed bijvoorbeeld. Ons land telt 2500 Cupra’s, zet dat eens af tegenover het weliswaar veel oudere Bentley met 2000 stuks.

Oude namen

Het lang handhaven van een typenaam werkt voor dit soort lijstjes altijd erg goed. Niet voor niets vormt de Kever samen met de T-Ford en de Corolla de kopgroep van meest geproduceerde auto’s ooit. Nu herken je de eerste Kever nog in de laatst gebouwde en idem voor de T-Fords, maar de Corolla is per generatie toch serieus vernieuwd. In ons land zijn twee oudgedienden bij VW goed voor de helft van het volume. Met de sinds 1974 gebouwde Golf niet eens op één (257.619 stuks) want de Polo is (sinds 1975) goed voor 265.936 exemplaren. De nog relatief jonge Up pakt evenwel tien procent en daarmee de derde plek, voor Passat en Tiguan (vijf procent ieder). Bij Porsche is de 911 (sinds 1964) met 14.355 stuks goed voor 35 procent van het Nederlands volume.

Seat heeft met de Ibiza ook zo’n type in huis, al sinds 1984 onderdeel van het gamma. Kleine nuance: Seat was toen uiteraard nog geen lid van de VW-familie (tussen 1986 en 1990 werd het minderheidsbelang uitgebouwd naar volledig eigendom). In ons land pakt het model 38 procent, de jongere Leon (sinds 1999) een kwart van het volume. Het verzelfstandigde Cupra is effectief zo’n twee jaar bezig (we negeren hier even de lange historie van ‘voorganger’ Seat Sport) en dan is 2500 stuks toch netjes. Driekwart betreft de elektrische Born, noem het maar de Cupra-versie van de ID3. Skoda heeft met Fabia en Octavia (sinds 1996) twee modellen die relatief dicht bij elkaar zitten wat betreft totaalvolume: 29 om 27 procent. Bij Audi is het model A3 (sinds 1996) goed voor een kwart van het volume, A4 (sinds 1994) pakt nog eens 17,5 procent en de jonge A1 tien procent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.