Het merk De Jong

Het autobedrijf van Harold de Jong in Katwijk is Citroën-dealer, Peugeot erkend reparateur, James Autoservice en Euromaster Lease Service Point. Daarnaast exploiteert Harold de Jong een tankstation en is hij partner in een ASN-schadeherstelbedrijf. De vraag is hoe hij al deze ballen in de lucht houdt.

Op die vraag heeft Harold de Jong wel een antwoord: “Doordat wij al heel lang zowel Peugeot als Citroën doen, weten we wel hoe je verschillende labels moet combineren. Voor de klant moet je de merkbeleving in stand houden, maar aan de achterkant, in de werkplaats, is er geen verschil. Ik heb hier echt mensen aan de balie gehad die de Peugeot 108 een veel betere auto vonden dan de Citroën C1. Nou, ik kan je vertellen dat het exact dezelfde auto is, onder de motorkap, maar ook wat betreft de stoelen. De bekleding heeft misschien een andere kleur, maar het is dezelfde stoel.”

De Jong Katwijk
Het familiebedrijf De Jong Katwijk is in 1962 opgericht door Jaap de Jong, de vader van de huidige eigenaar Harold de Jong (foto rechts, links staat werkplaatschef Marco de Jong, geen familie). Het is feitelijk ontstaan uit het onderhoud aan een verhuurvloot van brommers en auto’s. Niet veel later kwam ook Jaaps broer Teun in het bedrijf, die er taxi-activiteiten aan toevoegde. In 1972 werd het bedrijf officieel Citroën-dealer en breidden beide broers het bedrijf uit met een tankstation en een carwash. Sinds 2008 heeft het bedrijf ook een eigen schadeherstelvestiging, die is aangesloten bij ASN. In maart 2019 sloot Harold de Jong zich voor universeel onderhoud en reparatie aan bij de garageformule James Autoservice. In 2020 werd het bedrijf bovendien Euromaster Lease Service Point.

Klant

Hoe verschillend ook, de Citroën- of de Peugeot-klant komt op dezelfde manier binnen als James-klant of de Euromaster-leaseklant. Harold de Jong: “We zijn sinds twee jaar James-vestiging. Van alle garageformules vind ik dat zij de beste afspraken met leasemaatschappijen hebben. Het is niet om de particuliere klant te bereiken dat wij in James zijn gestapt. Uiteindelijk willen we vooral het merk De Jong uitdragen. In het verleden zijn we wel enige tijd bij Speedy aangesloten geweest, een formule die nu niet meer bestaat. Toen merkten we wel een groot verschil tussen de dealerklant en de Speedy-klant. Dat verschil tussen leaseklant en dealerklant merk je niet meer zo duidelijk. Doordat we James werden, kregen we ook weer klanten terug die we ooit als Citroën- of Peugeot-klant hadden gehad. Daaraan zie je hoe sterk die sturing van leasemaatschappijen is richting het universele kanaal, weg van de dealer, ondanks de sterke sla’s die de importeurs hebben met leasemaatschappijen. Vaak is het ook de keuze van de leaseklant, die graag bij zijn vertrouwde garage, de local hero binnenstapt. Dat merken wij ook wel aan onze klantenreviews.”

De verschillende soorten klanten krijgen wel te maken met verschillende tarieven, maar dat is appels met peren vergelijken, vindt Harold de Jong: “Bij een Citroën-beurt hangen we de auto aan de testkast, dat doen we bij budgetonderhoud niet. De klant bepaalt, want een factuur van duizend euro is niet voor iedereen hetzelfde. Sommige klanten moeten daarvoor echt hun spaargeld aanspreken. We denken altijd mee, bijvoorbeeld door gebruikte onderdelen aan te bieden. Een klant die alleen in het dorp rijdt, hoeft geen A-merk banden.”

Dat de tarieven die hij aan de leasemaatschappijen kan doorberekenen wat lager zijn dan wat hij aan particulieren vraagt, neemt Harold de Jong op de koop toe. “Je mix moet goed zijn. Daarbij, het is voor de monteurs leuk als ze af en toe een dikke Audi binnenkrijgen. Je blijft zo ook op de hoogte van de nieuwste techniek. En ja, je rijdt wel eens een keer alleen voor een apk van 29 euro. Dan heb je niet zo heel veel verdiend, nee.”

Lease Service Point

Sinds anderhalf jaar is De Jong Katwijk ook Euromaster Lease Service Point, een bandenformule voor leaseklanten. Harold de Jong: “Het is opmerkelijk dat Euromaster-klant ook vaak de James-klant is, omdat sommige leasemaatschappijen naar beide sturen. Bij een bandenwissel kunnen we dan ook vaak meteen ander onderhoud doen. Bovendien hangt aan die klant vaak ook weer een auto van een partner, of een oom, of een neef… Als jij het dan goed doet, dan pak je die auto’s ook mee.”

In één jaar tijd en na twee bandenwissels (najaar 2020 en voorjaar 2021) zit De Jong al op 160 bandensets. De verwachting is dat hij het aankomend wisselseizoen al richting de driehonderd gaat. “Het bewerkingsgebied is groot. De dichtstbijzijnde vestiging van Euromaster is in Den Haag. Zelfs uit Amsterdam komen al mensen naar ons toe. Daar komen in het najaar weer mensen bij uit deze regio die dit halfjaar een nieuwe leaseauto hebben opgehaald. We hebben er ook wel in geïnvesteerd, in apparatuur, maar ook in de organisatie, want de opslag is niet hier op de vestiging. We plannen één bandenwissel per uur, dus maximaal acht op een dag. Dan maken we daar twee man voor vrij, zodat de klant er echt op kan wachten. Op vrijdag is er een grote markt, dus veel mensen plannen zo’n wissel op vrijdag. Pakken ze een leenfiets, of rijden even naar het strand.”

Voor verhuur heeft De Jong verschillende auto’s in het wagenpark, niet via een formule, maar als extra dienst in het totaalaanbod. “Dagverhuur doen we niet echt. We hebben wel een wat oudere C1 die nu al drie maanden bij een klant rijdt. Daarnaast hebben we nog een paar diesels in de verhuur. Het maakt klanten tegenwoordig ook niet uit als het een wat oudere auto is. Met de beperkte investeringen kom je al gauw uit de kosten als je zo’n auto een paar keer per maand verhuurt. Met een nieuwe website willen we daar nu meer werk van gaan maken. De vraag is nog hoe we dat gaan doen met verzekeren. Zoals het nu staat, moeten we dan de hele vloot verzekeren, terwijl het maar om een paar auto’s gaat. Dus daar moeten we nog wat op bedenken.”

Schadeherstel

En dan is er ook nog het ASN schadeherstelbedrijf waar Harold de Jong mede-eigenaar van is. “Eigenlijk runt mijn compagnon die business volledig, ook als hij iemand wil aannemen. Voorheen liep dat altijd via mij, maar nu handelt hij dat helemaal zelfstandig af. Zo wil ik het ook, al was het wel even wennen dat iemand anders dan ik daarvoor de verantwoordelijkheid pakt.”


‘De techniek van de verschillende merken zal op den duur toch steeds meer dezelfde worden.’


Over 2020 hebben schadeherstelbedrijven 10 tot soms wel 25 procent minder omzet gehad. Ook bij het schadeherstelbedrijf van De Jong kwam er minder werk binnen, al bleef er onderaan de streep nog een kleine winst over. “Zo erg als een kwart minder omzet was het niet. Mijn compagnon is bij wijze van spreken geboren in een schadeauto, dus die heeft het bedrijf aardig weten te vullen. En ASN heeft net als James de juiste partijen aan zich weten te binden. Maar inderdaad, we hebben een groot verhuurbedrijf als klant. Daarvan viel vorig jaar het werkaanbod zo goed als helemaal weg. En negen tientjes per uur schrijven voor een schade, dat is niet meer. Tijden veranderen. KLM moet ook concurreren met budget airlines. In de schadewereld is het niet anders.”

Toekomstige mobiliteit

Net als alle dealers van de merken die inmiddels onder Stellantis vallen, is ook De Jongs dealerschap van Citroën opgezegd. Wat de toekomst brengt, is onzeker, al denkt Harold de Jong dat het contract wel op de een of andere manier zal worden voortgezet. “De sales zal Stellantis willen concentreren op 20 tot 25 hoofdvestigingen, al zie ik wel dat er minder Opels rondrijden nu ze de sales uit Katwijk hebben weggehaald. Opel had wel 20 procent marktaandeel in Katwijk. Dat is al lang niet meer. De sales van Citroën doen wij als agent van Motorhuis. De komende periode zal duidelijk worden wat de salescontracten voor de toekomst bieden. Voor ons als erkend reparateur zal er nog wel plek zijn, misschien zelfs wel voor alle merken van Stellantis. De techniek van de verschillende merken zal op den duur toch steeds meer dezelfde worden.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2902 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

  • 15 september 2021 om 10:12
    Permalink

    Harold, jullie zijn goed bezig! Groetjes Berend.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *