Joint venture TPMS van Huf en Baolong

De Duitse TPMS-fabrikant Huf richt een joint venture op met de Chinese automotive toeleverancier Baolong. De samenwerking moet vanaf 2019 zorgen voor snellere groei op het gebied van R&D, inkoop, productie en verkoop. Het hogere doel: een plek in de mondiale top-drie.

Huf is actief bij de eerste montage en op de vervangingsmarkt. Het heeft 224 werknemers, in Duitsland, de VS en China. Baolong is in eigen land op twee locaties actief en daarnaast onder meer in de VS, Duitsland, Polen en Japan. Er zijn circa vierhonderd mensen in dienst.

Familiebedrijf

Familiebedrijf Huf bestaat al meer dan honderd jaar. De in eigen huis ontwikkelde TPMS-producten gaan naar wereldwijde automotive en truckfabrikanten. Meer dan twintig jaar geleden stond Huf aan de wieg van het bandenluchtdruksysteem. De beursgenoteerde partner Baolong werd in 1997 opgericht en produceert onder meer ventielen, uitlaatpijpen en (sinds 2002) TPMS-oplossingen. Wat dit laatste product betreft geldt Baolong als marktleider in China. Door de handen ineen te slaan, kunnen beide partners hun klanten een bredere range van producten bieden. Er komt een vijfkoppig bestuur, onder aanvoering van topmannen van beide concerns. Voor de meer operationele zaken is een Executive Team samengesteld. Baolong krijgt 55 procent van de aandelen in de joint venture, Huf de overige 45 procent.

Ideale partner

Lars Placke, senior vice-president bij Huf, betitelt Baolong als “de ideale partner, omdat onze markten elkaar perfect aanvullen en we op die manier samen onze internationale positie uitbouwen. De joint venture brengt ons nog dichter bij onze klanten.” Baolong-president Charles Zhang: “Ons doel is in de top-drie te komen van ’s werelds grootste leveranciers op dit gebied.” De handtekeningen zijn overigens nog niet gezet: dat gebeurt begin september.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †