Op een uur rijden van de poolcirkel heeft Hyundai afgelopen week in Zweeds Lapland zijn elektrische voertuigen Nexo en Kona Electric getest bij -35° Celsius.

Extreme kou kan een negatieve invloed hebben op verschillende functies van elektrisch aangedreven voertuigen. Behalve om de startfunctie gaat het ook om de thermische regeling van de elektrische aandrijflijn, verwarming en ventilatie, en het realiseren van het maximale rijbereik in winterse condities.

IJsvorming

Een technische uitdaging is bijvoorbeeld ijsvorming in de brandstofcel nadat het voertuig is uitgeschakeld. Omdat water hier het enige bijproduct is, bestaat immers de mogelijkheid van bevriezing. De oplossing is een blaasconstructie, bevestigd aan de brandstofcel, die het water uit alle systemen verwijdert voordat het kan bevriezen. Verder recyclet het warmtepompsysteem van de Kona Electric de restwarmte die elektrische componenten uitstoten, om de efficiëntie van de verwarmings- en ventilatiesystemen te verhogen. Wanneer het voertuig is aangesloten op een laadpaal kan het worden voorverwarmd, met elektriciteit van het net. De bestuurder kan zodoende het interieur voorverwarmen of -koelen voordat hij wegrijdt.    
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
15 september 2025
Autotechnicus Nick Joosten elfde in EuroSkills-finale in Denemarken
15 september 2025
Snel fors betere marktdekking Monroe-veren
15 september 2025
Gebruik van gebruikte onderdelen
12 september 2025
ISP-groep plaatst kanttekening bij Data Act
12 september 2025
Auto Prof introduceert Commissie van Advies
Meest bekeken berichten
Recente reacties