Nieuwe strategie Mewa in nieuwe look

Textieldienstverlener Mewa heeft door het ontwerpbureau Martin et Karczinski uit München een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen. Hiermee wil Mewa uit de onbekendheid en meer op de voorgrond treden.

“De wereld waarin we werken verandert voortdurend, en wij veranderen mee. Op een bepaald moment werd het duidelijk: niet alleen onze strategie voor naamsbekendheid evolueert, ons imago moet mee evolueren om toekomstbestendig te zijn”, zegt Michael Kümpfel, directeur marketing en sales bij Mewa.

De geschiedenis van het familiebedrijf gaat meer dan honderd jaar terug, een periode waarin Mewa altijd een beetje de hidden champion was. Daar komt nu verandering in, zegt Michael Kümpfel: “Natuurlijk zijn we trots op onze roots, maar we zijn de afgelopen honderd jaar succesvol geweest omdat we onszelf altijd in vraag stellen en vooruit denken: wat is er nieuw, waar ligt het potentieel, wat hebben markten en klanten nodig, hoe zal de arbeidswereld van morgen eruit zien? Dat willen we ook vertellen in ons merkverhaal.”

Nieuwe look

Over de nieuwe look voor Mewa zegt Peter Martin, oprichter en ceo van Martin et Karczinski: “In het beste geval is de vorm een uitdrukking van de waardevolle kern van een merk. Hier zijn we erin geslaagd om de geschiedenis van Mewa te verbinden met de toekomst en de eigen identiteit zichtbaar te maken in het ontwerp.”

Opdracht aan Martin et Karczinski was om een merk te creëren dat de essentie behoudt, maar ook symbool staat voor groei en tegelijkertijd het milieubewuste dienstenaanbod van Mewa uitdrukt. “Wij wilden het merk Mewa niet radicaal heruitvinden, maar het op een evolutionaire manier ontwikkelen zodat de traditie en de succesvolle geschiedenis zichtbaar bleven. Het was tegelijk ook belangrijk om de toekomstgerichtheid en de duurzame ambities van Mewa ook in het ontwerp duidelijk te maken”, zegt Simon Maier-Rahmer, creatief directeur van Martin et Karczinski, die samen met zijn team het nieuwe imago heeft ontwikkeld.

Logo

Het logo van het merk – de bloem – staat voor waarden als zuiverheid en hygiëne, voor milieu en duurzaamheid en symboliseert ontwikkeling, groei, evolutie en innovatie. Om dit potentieel te ontplooien, werd het beeldmerk herzien en vormelijk tot de essentie teruggebracht. De nieuwe bloem is stijlvol en krachtig en wordt een symbool voor bewuste groei. Het nieuwe opschrift van Mewa doet denken aan gekruiste draden: de letters ‘M’ en ‘W’ lijken dankzij hun uitlijning op weefdraden en zorgen zo voor de verbinding met het textiel dat de onderneming groot heeft gemaakt en vandaag nog steeds kenmerkt.

Mewa nam ook afscheid van de hoofdletters en koos voor een gemengde typografie. “De hoofdletters stonden voor de afkorting van de naam die onze oprichter Hermann Gebauer in 1908 aan het bedrijf gaf: Mechanische Weberei Altstadt”, legt Oliver Gerrits, hoofd marketing en communicatie, uit. “Vandaag hebben we 46 internationale vestigingen en kunnen we ‘Mewa’ trots als een merk beschouwen, en niet langer enkel als een afkorting.”

Het nieuwe schreefloze huislettertype werd exclusief voor Mewa ontwikkeld in samenwerking met typemates en heet Gebauer, zoals de naam van de oprichtende familie. 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3701 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.