‘Nu het verschil maken’

Met alle ontwikkelingen die op autobedrijven afkomen is er genoeg dat de aandacht vraagt, naast de waan van alledag. De combinatie met corona en bijbehorende lockdowns maken de mix nog spannender. “Sinds juni/juli stijgt de animo voor een formule aanmerkelijk”, constateren Arjan Huesken en Ivar Camps bij de door Alliance Automotive gevoerde concepten.

De groei zit er zelfs flink in, getuige de in het kader elders op deze pagina’s vermeldde cijfers. “Toen de eerste coronamaatregelen in maart werden bekend gemaakt, zag het er even anders uit”, schetst Ivar Camps, retail marketingmanager bij Alliance Automotive. “We merkten direct terughoudendheid en onzekerheid bij de autobedrijven. Dat heeft een paar maanden geduurd maar rond juni steeg de vraag naar informatie over de verschillende formules snel. In een aantal gevallen heeft dat ook daadwerkelijk geleid tot contractondertekening. De laatste weken hebben we echt de wind in de zeilen. De boodschap van Gerard ten Buuren om je aan te sluiten bij een formule om zo het verschil te kunnen maken vindt steeds meer gehoor.” Een andere verklaring is volgens Camps te vinden in de energietransitie aan de ene kant en corona aan de andere.“Het besef is er nu dat er wat moet gebeuren. De komst van elektrisch rijden werd lang weggehoond maar het wordt nu wel degelijk serieus genomen. Ondernemers willen stappen zetten om het gat in kennis en ervaring te dichten en willen investeren in laadinfrastructuur.”

Laadpalen

De formules Autovakmeester en CarProf maakten eerder dit jaar al daartoe een samenwerking bekend met Justplugin. “Het is ongelooflijk hoe druk die mensen het hebben met het installeren van laadvoorzieningen”, vertelt manager marketing Arjan Huesken. Gekscherend: “Ik geloof dat ze wekelijks wel installateurs moeten aannemen.” Voor een aantal formuledeelnemers kon de laadpaal in ieder geval niet snel genoeg komen. Camps: “We zouden het dolgraag snel over alle vestigingen uitrollen maar dat is niet realistisch. We gaan het gefaseerd doorvoeren, maar het enthousiasme waarmee het project is ontvangen is veelbetekenend.”

Op het vlak van kennisopbouw binnen het autobedrijf ziet Alliance Automotive een belangrijke faciliterende rol voor zich, onder meer tot uitdrukking komend met de lancering van TECH360 destijds. “Maar ook een concept als Auto’s de Baas dat branchebreed gedragen wordt krijgt van ons nadrukkelijk alle steun”, zegt Huesken. “Met TECH360 krijgen autobedrijven jaarlijks de kans een nieuw automerk toe te voegen aan hun pass thru-portfolio. We zeggen tegen bedrijven die er tegen opzien: begin gewoon, maar wel stap voor stap. Als je begint met één merk en je bouwt daar routine in op dan werkt dat beter dan wanneer je alles tegelijk probeert. Nu merken we dat negentig procent van de deelnemers actief is met passthru voor één of meer merken. Ook de Hybrid Pro-training is populair.”


Autovakmeester ziet met name in de Randstad ruimte voor nieuwe vestigingen, CarProf juist in Noord-Holland, Friesland, Groningen en Drenthe.


Corona zorgt er tussendoor wel voor dat bestaande processen en gewoonten opnieuw tegen het licht gehouden worden. “Wat normaal was, is dat ineens niet meer. Online diensten werden nog belangrijker dan ze al waren”, aldus Huesken. “Garagevergelijker, het voormalige Lage Autokosten, is een voorbeeld van een formule dat een enorme vlucht nam dit jaar. Bedrijven weten hoe belangrijk online aanwezigheid is. We hebben met Garagevergelijker de doelstelling voor dit jaar dan ook ruimschoots overschreden.”

Inspelen actualiteit

De nieuwe normen rondom hygiëne, sociale afstand en bijbehorende nieuwe omgangsvormen hebben niet alleen gevolgen in het autobedrijf. “Direct na de eerste communicatie over de maatregelen in maart hebben we gezocht naar manieren om onze deelnemers te kunnen helpen in deze moeilijke periode”, blikt Camps terug. “Dat varieert van posters met de RIVM-regels tot het leveren van spiegelhangers zodat de werkplaats kan communiceren dat de auto ontsmet is voordat deze wordt teruggegeven. Maar ook iets simpels als een fysiek kaartje met een postzegel om ondernemers een hart onder de riem te steken.” Er zijn zelfs teddyberen rondgestuurd, herinnert Huesken zich: “Met als boodschap dat we ook als we op anderhalve meter blijven we toch een knuffel kunnen geven.”

Binnen de formules is doorgaans veel onderling overleg, in de verschillende commissies en daarbuiten. Ook dat moest uiteraard een andere invulling krijgen. “Overleggen via de webcam is heel normaal geworden”, zegt Camps om vervolgens direct te erkennen dat een ouderwets samenzijn wat hem betreft ook niet snel genoeg kan terugkomen. 

Beide heren winden er geen doekjes omheen. Er zijn veel projecten gaande achter de schermen. Maar vakbeurzen en evenementen staan wat prioriteiten betreft in de koelkast: “Er wordt voor komend half jaar al zo veel afgezegd dat we daar geen energie in stoppen.” Begrijpelijk ook als je hoort waar wel energie in gaat zitten. Denk aan verkennende gesprekken met Car Service Plan van GO remarketing solutions. Dit auto-onderhoudsabonnement wijkt op belangrijke punten af van eerdere initiatieven en is nauwkeurig af te stemmen op de behoefte per bedrijf, wat de heren duidelijk aanspreekt.

Private lease

Via LeaseProf wordt bovendien gekeken naar de mogelijkheden op het vlak van private lease. “Veel onafhankelijke autobedrijven zijn daar niet mee bezig, die willen liever gewoon die occasion verkopen”, zegt Huesken. “De trend is er en dus kun je als autobedrijf er maar beter ervaring mee opdoen.” Camps valt zijn collega bij: “Het kan je ook helpen om toch die occasion te verkopen aan iemand die oorspronkelijk kwam voor private lease. Hoe dan ook, zie het niet als bedreiging maar als kans.”

Voor het einde van het jaar moet CarProf een vernieuwde website hebben gekregen. “Het bestaande occasiondeel krijgt bijvoorbeeld de nodige verbeteringen. Het wordt prominenter zichtbaar en krijgt een opbouw zoals die ook op de bekende occasionplatformen gebruikelijk is. Daarnaast komen er extra communicatiemogelijkheden zoals via WhatsApp en video.” 

Via reclamecampagnes op lokale radiostations wordt de luisteraar verleid naar de lokale Autovakmeester te gaan voor onderhoud. Vlak print echter niet uit in de marketingstrategie. “In maart hebben we de traditionele huis-aan-huiskrant uitgesteld. We kozen voor alternatieven zoals Facebook en snelwegreclame. Doordat grote adverteerders wegvielen konden we daar heel scherp een enorm bereik inkopen”, vertelt Camps. 

In oktober is er alsnog een huis-aan-huiskrant uitgegaan in een oplage van 2,5 miljoen stuks. “Inderdaad op het moment dat de tweede golf zijn intrede deed. Toch vonden we het belangrijk deze editie op dit moment uit te brengen. De deelnemers betalen een kleine eigen bijdrage, de rest betaalt Alliance Automotive. Het aantal deelnemers dat naast de standaard 5000 stuks een grotere oplage vraagt is veelzeggend over hoe dit instrument wordt gewaardeerd.” 

Een ander initiatief betreft de steun aan het fonds Slachtofferhulp. “Van elke apk gaat een kwartje naar het fonds en dat kwartje verdubbelen we vanuit Alliance Automotive”, zegt Huesken. “We zijn begin dit jaar gestart en de teller staat inmiddels op twintig mille, het belooft dus een mooie cheque te worden aan het eind van het jaar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *