Omzet werkplaats en magazijn krimpt

De hogere verkoop van nieuwe auto’s heeft zich dit jaar nog niet weten te vertalen in een omzetgroei in de aftersales. Dat blijkt uit de Branche Barometer van Bovag Autodealers over de eerste twee kwartalen van 2017.

werkplaats_volvoDe werkplaats van een vestiging zag zijn omzet gemiddeld met 2,1 procent krimpen. Het magazijn kende een omzetafname met 4,0 procent, door afnemende externe omzetten. In de werkplaats is sprake van lagere productiviteit en efficiency – terwijl een toename juist noodzakelijk is vanuit de optiek van efficiency. Deze bedraagt nu 82,4 procent. Een toename is ook nodig om de 6,7 procent loonkostenstijging in de werkplaats op te vangen.

Verkoop

De stevige groei in de nieuwverkoop vertaalt zich in de gemiddelde dealervestiging naar een omzetgroei van 6,8 procent. De marge staat echter onder druk, resulterend in een BMGT (kengetal bruto marge gecombineerde transactie oftewel ‘marge op verkoop nieuw & marge op verkoop gebruikt gecombineerd’) die daalt van 1.917 naar 1.819 euro  in het eerste half jaar van 2017. De ‘verkoop gebruikt’ per vestiging is in volume stabiel en de prijsontwikkeling is positief: de gemiddelde prijs van een occasion was 9.963 euro, 434 meer dan in hetzelfde tijdvak in 2016. De resultaten van ‘gebruikt’ dempen daarmee de daling van het resultaat van de volledige afdeling verkoop. Het resultaat van de afdeling verkoop van een dealervestiging was het eerste half jaar gemiddeld 2,2 procent, en dat is 0,2 procent lager dan in  het eerste halfjaar van 2016.

Schaalgrootte

Net als bij eerdere gelegenheden blijft voorzitter Bert de Kroon van Bovag Autodealers hameren op schaalgrootte en nieuwe verdienmodellen. Beide zijn volgens hem noodzakelijk om te borgen dat dealers zwarte cijfers blijven schrijven. “De fictieve barometer blijft op ‘veranderlijk’ staan. De omzetontwikkeling is bemoedigend, maar de dealers slagen er nog niet in deze te vertalen naar een beter bedrijfsresultaat.” Overigens zijn de cijfers die in de Bovag Branche Barometer worden genoemd gemiddelden per vestiging. Ze moeten dus niet verward worden met totalen over de hele dealermarkt.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †